رانندگی تهاجمی
در این مقاله سعی بر این است که ابتدا تعریف دقیقی از رانندگی تهاجمی و شاخصهای اثر گذار بر آن ارائه شود. در ادامه تاثیر رانندگی تهاجمی بر کیفیت حمل مواد غذایی بررسی شده و در نهایت روشهای غلبه بر آن با استفاده از ردیابی خودرو و بهبود عملکرد رانندگان با به کارگیری ردیاب ایدهآل ارائه شده است.
نباید رانندگی تهاجمی و خشم جاده را یکی دانست. به عبارتی خشم جاده نتیجه رانندگی تهاجمی است. رانندگی تهاجمی “نوعی رفتار شخصی است که عملکرد و امنیت رانندگان را با ریسک رو به رو میکند.”
به “خشونت و تهدیدهایی بازمیگردد که ریشه آن ترافیکهای ناشی از بی قانونی است و تنها برای آسیب زدن به دیگر رانندگان اتفاق میافتد.”
در واقع رانندگی تهاجمی باید کنترل شود نه به این دلیل که جان راننده را با خطر رو به رو میکند بلکه به این دلیل که این رفتار ممکن است شرایط خطرناکی را برای دیگر رانندگان و عابران پیاده ایجاد کند و به نوعی باعث پدیده خشم جادهای شود.
رانندگی تهاجمی نه تنها راننده و مسافران بلکه سلامت کالاهای حمل شده را نیز تهدید میکند. کافی است تصور کنیم خودرویی حامل مواد غذایی در جاده در حال عبور است. در صورتی که راننده به دلیل عدم رعایت فاصله با دیگر خودروها مجبور به ترمز ناگهانی شود بار حمل شده با آسیب جدی رو به رو خواهد شد.
وضعیتی دیگر را تصور کنید، راننده به دلیل عدم توجه به جاده گردش شدید داشته و و با سرعت زیاد مسیر خاصی را طی میکند. در این حالت بار حمل شده با چه شرایطی رو به رو میشود؟
مطالعات نشان میدهد رانندگان به دلایل مختلف به رانندگی تهاجمی روی میآورند. یکی از جذابترین فاکتورهای اجتماعی برای روی آوردن به رانندگی تهاجمی، ناشناس ماندن است. به طور مثال بیشتر جرمهای رانندگی که مربوط به رانندگان تهاجمی است در شب و یا توسط خودروهای با شیشههای رنگی و تیره صورت میگیرد.
مقالات معمولا بر رفتارهایی تمرکز میکنند که منجر به رانندگی تهاجمی میشود و متقابلا از والدین، گروه همسالان و شبکههای اجتماعی فرا گرفته میشود. اما این مقاله بر این باور است که اکثریت جامعه رانندگان تهاجمی را مجرم مینامند و این رفتار در بین مردم جامعه، رفتاری مذموم به شمار میآید.
رانندگان با توجه به دادههای جمعآوری شده توسط ماژول تحلیل رفتار راننده و مقایسه شاخصهای اثرگذار بر رانندگی تهاجمی، دستهبندی میشوند.
هدف | شاخص |
افزایش بهرهوری | اعلام زمان روشن شدن خودرو اعلام مدت زمان کارکرد موتور اعلام مدت زمان رانندگی |
امنیت | سرعت خودرو با توجه به سرعت مجاز اعلام وضعیت کمربند ایمنی سرعت غیرمجاز شده در سازمان گردش شدید شتاب شدید ترمز شدید |
بهبود عملکرد ناوگان | اعلام استفاده شخصی از خودروهای سازمانی اعلام میزان سوخت مصرفی اعلام مسافت پیموده شده |
رعایت مقررات | رعایت مدت زمان رانندگی متوالی و سرویس (HOS) |
با استفاده از کارتهای امتیازبندی رانندگان میتوان رانندگان با امتیازهای بالاتر را برای رانندگی خودروهای بهتر انتخاب کرد. با این کار بهبود رانندگی و پوشش نقاط ضعف در میان رانندگان به شاخصی رقابتی تبدیل میشود.
با استفاده از دادههای ماژول تحلیل رفتار رانندگان میتوان نقاط ضعف هر یک از رانندگان را شناسایی کرده و تذکرات لازم را برای بهبود رانندگی به آنها ابلاغ کرد.
بستن کمربند ایمنی تا ۴۵% ریسک آسیب دیدن در تصادفات را برای رانندگان و مسافران صندلی جلو کاهش میدهد. |
تنها با کاهش ۵ کیلومتر بر ساعت از سرعت خودرو، میتوان تا ۱۵ درصد احتمال آسیب به بار مواد غذایی حمل شده را کاهش داد. |
احتمال مرگ عابران پیاده ۱٫۵ برابر مسافران و رانندگان سواره است. |
جان بیش از ۳٫۷۰۰ نفر در سال ۲۰۱۶ به دلیل عدم احتیاط رانندگان در جادهها گرفته شد. |
۱۳% تصادفات خودروهای حمل مواد غذایی و بار به دلیل خواب آلودگی و عدم رعایت HOS میباشد. |
بیش از ۱٫۲۵ میلیون نفر در سال جان خود را به خاطر تصادفات جادهای و ترافیکهای ایجاد شده از دست میدهند. |
همانند کلیه شرکتهای ارائه دهنده خدمات ردیابی و سامانههای مدیریت ناوگان، دلفین نیز به مشتریان خود در تشخیص رفتارهای پر خطر رانندگی کمک میکند. با استفاده از ماژولهای تحلیل رفتار رانندگان میتوان ریسک رانندگی را کاهش داده و همچنان که امنیت رانندگان افزایش مییابد هزینههای سازمانی کاهش پیدا کند.
با استفاده از پارامترهای ردیابی از جمله سرعت، چرخش شدید و شتاب شدید مدیران ناوگان میتوانند رفتارهایی را شناسایی کنند که بهبود آنها امنیت و اطمینان را افزایش میدهد. با استفاده از این اطلاعات میتوان رانندگان مخاطرهآمیز را شناسایی کرده و آموزشهای لازم جهت بهبود رفتار را پیادهسازی کرد.