کنترل وزن بار خودروهای ۴*۴ دستاورد جدید شرکت سامانه‌ساز دلفین آپادانا

Directindustry

معرفی شرکت اروند موتور

شرکت اروند موتور با هدف ایجاد آسایش در استفاده از خودروهای سنگین در جاده‌های دشوار، با به کارگیری خودروهای Astra و Cifa در سال ۱۳۹۵ تاسیس گردید. ماشین‌آلات سنگین معدنی و عمرانی ارائه شده توسط این شرکت، ویژه فعالیت در شرایط سخت خارج از جاده بوده و به لحاظ استحکام، قدرت، ایمنی، بازدهی و عملکرد مطلوب، در نوع خود منحصر به فرد محسوب می‌شوند.

خودروهای ارائه شده از نظر نوع کاربری به پنج گروه کاری معدنی, عمرانی، نفت و گاز، حمل‌ونقل سنگین و محصولات حرفه‌ای ویژه تقسم‌بندی می‌گردند. در نتیجه نوع کاربری این دسته از خودروها باعث شده است که کنترل وزن خودروهای ۴*۴ از اهمیت زیادی برخوردار باشد. هر یک از این محصولات متناسب با شرایط کاری و نیازمندی فنی هر پروژه طراحی و ساخته می‌شوند. بدین ترتیب با برخورداری توامان از ویژگی فنی و مزیت نسبی کاهش هزینه، بحث اقتصادی شدن بسیاری از پروژه‌های معدنی و یا عملیات عمرانی می‌تواند رقم بخورد.

ویژگی خودروهای ۴*۴

پلت فرم و شاسی مستحکم کامیون و کشنده‌ها با بهره‌گیری از موتورهای دیزلی، با کسب استانداردهای آلایندگی، امکان نصب گیربکس دستی و اتوماتیک با تلفیق محورهای FTP و نیز محورهای ظرفیت بالا متناسب با ترکیب محورها از ۴*۲ و ۴*۴ تا ۸*۸ باعث می‌شود تا ظرفیت بارگزاری ناخالص تا ۶۳ تن و ظرفیت کشندگی تا ۴۰ تن افزایش یابد در نهایت این خودروها می‌توانند ماموریت کاری خود را در شرایط سخت جاده‌ای نیز به نحو احسن انجام دهند.

توانایی خودروهای چهار محور در تحمل بار و فشارهای بیشتر نسبت به خودروهای دیگر بالاتر است

حضور خودروهای چهار محور در سبد محصولات شرکت اروند موتور باعث شده است کنترل وزن بار توسط سنسورها و سخت‌افزارهای مختلف مورد توجه قرار گیرد. چرا که توانایی خودروهای چهار محور در تحمل بار و فشارهای بیشتر نسبت به خودروهای دیگر بالاتر است و مکانیزم دو محور جلو و عقب موجب این قابلیت شده است.

تفاوت خودروهای چهار محور با دیگر خودروهای سنگین

با روی کار آمدن خودروهای ۴ محور و پوشش نقاط ضعف خودروهای ۳ محور مثل قدرتی نبودن، حفظ تعادل، همچنین جا‌به‌جائی وزن با حداقل ۴۰ تن، سمت و سوی فعالیت معادن و کشنده‌ها به استفاده از این خودروها تغییر جهت پیدا کرد.

پیش از حضور خودروهای چهار محور برای جا‌به‌جایی، محدودیت وزن بارگیری شده، کاربران را به سمت تبدیل خودروهای ۳ محور به ۴ محور هدایت کرد. بدین شکل که با افزایش طول شاسی، خودروها ۴ محور می‌شدند. با وجود افزایش قابلیت حمل بار، قدرتی نبودن ناوگان و عدم تعادل آن در جاده‌های خاکی و سنگی استفاده از آن‌ها را محدود کرد. به عبارتی عدم کنترل هم‌زمان محور جلو و عقب خودرو، تعادل و کنترل خودرو را با مشکل مواجه می‌کرد.

کنترل وزن خودروهای ۴*۴

در تجارت، وجود یک شبکه حمل‌ونقل  کالا برای یک اقتصاد قوی جهت ایجاد دسترسی با کیفیت مناسب، ضروری است. اما باید به این نکته نیز توجه داشت که بارگیری مازاد بر ظرفیت وسایل نقلیه باری یک تخلف ترافیکی است که همواره ترافیک جاده‌ای را باعث می‌شود. در نتیجه قانون ایجاد محدودیت در ظرفیت وزن وسایل نقلیه باربری اولین بار در سال ۱۳۳۶ در ایران شکل گرفت. چرا که سنگین بودن وسیله نقلیه به علت حمل بار اضافه یکی از علل غیر فنی تصادفات است که می‌تواند زمینه‌ساز بروز نقص فنی به صورت لحظه‌ای و مستمر در وسیله نقلیه شود.

نصب سنسور وزن و کالیبره کردن آن نیازمند آنالیز کلیه نیروهای وارد بر خودرو است

یافتن جایگاه مناسب برای نصب سنسور بر میزان دقت داده‌های دریافتی تاثیر مستقیم دارد. برای نصب سنسور در مکان ایده‌ال باید پارامترهای زیر را به دقت مد نظر داشت.

پس از تحلیل و بررسی کلیه نیروها و شاخص‌های فوق، برآیند به دست آمده، مکان نصب سنسور وزن را تعیین می‌کند

در خودروهای ۴ محور میله تعادل محورها را به یکدیگر متصل نکرده است در نتیجه برای نصب سنسور باید از محور کمک گرفت. شرکت دلفین آپادانا با نصب سنسور بر روی محور دوم و سوم و بررسی و تحلیل داده‌های دریافتی به این نتیجه رسید که محور سوم ایده‌آل‌ترین مکان برای نصب سنسور وزن در خودروهای ۴ محور می‌باشد با دقت به این نکته که انجام هر گونه جوشکاری و ایجاد حفره در قطعات خودرو ممنوع است.

در اکثر موارد روی دیفرانسیل ناوگان بهترین مکان برای نصب سنسور است. اما در خودروهای ۴ محور این جایگاه کمی متفاوت است. خودروهای ۴ محور به دلیل قدرتی بودن و حمل بار سنگین در معادن و جاده‌های سنگی مورد استفاده قرار می‌گیرند. در نتیجه فشاری که از محیط به این ناوگان وارد می‌شود بیشتر از دیگر خودروهاست.

محور سوم بیشترین تغییرات وزن و کمترین لرزش را تجربه می‌کند.

میله رابط با تغییرات حرکت شاسی خودرو طی یک حرکت دورانی در زاویه بین -۴۵ تا +۴۵ درجه تغییر می‌کند. حرکت میله و تغییرات زاویه‌، ولتاژهای متفاوتی را به سرور ارسال می‌کند که هر ولت و هر عدد تعیین کننده وزن خاصی است. ارتباط بین ولتاژهای ارسال شده و وزن‌های مشخص شده در نمودار هنگام کانفیک کردن سنسور توسط کاربر تعیین می‌شود.

تیم استقرار دلفین آپادانا برای به حداقل رساندن میزان لرزش وارد شده به محور سوم، قطعه‌ای با عنوان ضربه‌گیر نصب می‌کند. ضربه یا ارتعاش‌گیر برآیند نیروهای وارد شده از سطح زمین به خودرو را به حداقل و در پاره‌ای موارد به صفر می‌رساند. سنسور وزن با استفاده از میله رابط به ضربه‌گیر متصل شده و ثابت می‌ماند.

در نهایت خروجی ارائه شده یک نمودار است که نشان دهنده وزن بار در موقعیت و نقاط متفاوت می‌باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *