کاربرد نسل جدیدی از سامانه های مدیریت ناوگان در خودروهای عملیاتی شرکتهای برق

کاربرد نسل جدیدی از سامانه های مدیریت ناوگان در خودروهای عملیاتی شرکتهای برق

شروع استفاده از سیستم های مدرن جمع آوری اطلاعات که به تازگی در ایران در بعضی سازمانها دیده می شود به قرن بیستم برمی گردد ،با بالا رفتن قدرت مینی کامپیوترها و همه گیر شدن استفاده از آنها در شبکه های راهبری و قدرت ،نیاز به کنترل تمامی فعالیتهای اعزام ، انجام ماموریتها و گزارشگیری ها در یک محوطه وسیع جغرافیائی به شدت بیشتری احساس شد.دیسپاچینگ یکی از مهمترین و کارآمدترین سامانه های ارائه شونده در شرکتها و سازمان های خدماتی از جمله آتشنشانی و برق است.مدیریت وکنترل ناوگان های توزیع، امداد و عملیات علاوه بر نظارت مداوم به ردیابی آنلاین خودروها نیاز به ارتباط دوطرفه بین اپراتورها و خودروهای در حال ماموریت دارند که با استفاده از ردیاب های ساده این کار امکان پذیر نیست و می بایست از سخت افزارهای تعاملی با راننده برای این ناوگان ها استفاده نمود بنابراین هر خودرو مجهز به یک سخت افزار تبلت خودرویی دارای سیستم عامل اندروید خواهد شد و نرم افزار مبتنی بر اندروید ردیابی و اعزام ناوگان دلفین بر روی آن نصب می شود. این نرم افزار به کمک اینترنت شبکه GPRS و یا ۳G  تبلت خودرویی با نرم افزار مرکزی مدیریت ناوگان دلفین ارتباط برقرار خواهد کرد و ضمن ارسال اطلاعات ردیابی آنلاین خودرو، تعامل راننده و اپراتور را برقرار کرده تا اپراتور ماموریت های هر خودرو را در نرم افزار مرکزی تعریف و به خودروهای مورد نظر اختصاص داده و ضمن ردیابی خودرو از وضعیت ماموریت خودرو به صورت آنلاین مطلع شود.کلیه خودروهای عملیاتی مجهز به یک دستگاه تبلت خودرویی خواهند شد که بر روی هر دستگاه نرم افزار تعامل با مرکز کنترل نصب شده است و به کمک شبکه GPRS و ۳G ارتباط آن ها با نرم افزار مرکزی کنترل و مدیریت ناوگان برقرار می شود. کاربران می توانند در نرم افزار مرکزی مدیریت ناوگان و اعزام خودروها، ماموریت ها را به عنوان داده مکانی بر روی نقشه به همراه اطلاعات توصیفی آن ثبت کنند (درصورت وجود سیستم ثبت حوادث این امکان در نرم افزار مرکزی وجود دارد که ماموریت ها به کمک وبسرویس به این سیستم منتقل شوند). اپراتورهای هر بخش از سازمان با توجه به سطح دسترسی خودروها می توانند ماموریت ها را به خودروها اختصاص دهند. در ابتدا برنامه ریزی با دریافت ماموریت به صورت مستقیم با رسانه های جانبی حوادث و عملیات صورت میگیرد هر خودرو با مشاهده ماموریت های رسیده از سمت سرور بر روی نقشه به همراه اطلاعات تکمیلی آن، ماموریت مورد نظر را انتخاب کرده و ضمن اعلام شروع حرکت به سمت محل ماموریت، نرم افزار بهترین مسیر را از موقعیت فعلی به همراه تخمین زمان و مسافت مسیر پیشنهاد می دهد. پس از آن با ارتباطی دو طرفه با خودروها و ارسال ماموریت بر روی نقشه به همراه اطلاعات توصیفی نیروهای مورد نظر به محل حادثه یا ماموریت اعزام میشوند در واقع  نرم افزار مبتنی بر اندروید نصب شده بر روی CarPC در تعامل دو طرفه با نرم افزار مرکزی مدیریت ناوگان خواهد بود و در ضمن مسیریابی و تعامل با راننده برای کنترل وضعیت هر ماموریت، ردیابی را نیز انجام خواهد داد در طول حرکت در صورت خروج از مسیر پیشنهادی، نرم افزار مجددا مسیر بهینه را محاسبه و پیشنهاد می دهد. ..در ادامه ماموران و رانندگان اعزامی با استفاده از نقشه نمایش داده شده و مسیریابی آنلاین به سمت محل ماموریت هدایت میشوند از جمله قابلیتهای نقشه میتوان به مسیریابی کاملا آفلاین ، نمایش موقعیت کنونی ،نمایش وضعیت ارتباط با سرور و وضعیت GPS  ،نمایش سرعت و مسیر طی شده ماموریت ،چرخش با توجه به موقعیت قطب نما و چرخش نقشه با توجه به جهت حرکت خودرو اشاره کرد.در طول مسیر و زمان رسیدن به محل حادثه و انجام ماموریت گزارش گیری های متنوع مدیریت عملیاتی از اجرای ماموریتها ارائه میشود اکیپ ماموریت پس از رسیدن به محل ماموریت و اعلام رسیدن به محل ماموریت، اطلاعات نوع حادثه را بر روی نرم افزار خودرویی تکمیل و به نرم افزار مرکزی ارسال کرده و پس از انجام ماموریت نیز فرم اطلاعات ماموریت و لوازم مصرفی را تکمیل و اتمام ماموریت را اعلام خواهند کرد.. در نرم افزار مرکزی ضمن ردیابی، مدیریت و کنترل اعزام ناوگان عملیاتی، می توان گزارش های مربوط به آنالیز و بررسی ماموریت ها و همچنین مدیریت ناوگان را دریافت نمود تا برای بهینه سازی و افزایش بهره وری و سرعت عملیات برنامه ریزی نمود که در نهایت میتوان اظهار داشت که ارتباط با سایر سیستم جهت دریافت ماموریت و یا ارسال نتیجه ماموریت باعث یکپارچگی و کاهش زمان اعزام و مدت انجام ماموریت خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *