AVL مخفف عبارت (Automatic Vehicle Location) میباشد. سختافزاری که موقعیت جغرافیایی خودرو را به صورت اتومات در اختیار مدیران و صاحبان ناوگان قرار میدهد. استفاده از این تکنولوژی در سازمانهایی که خودرو ، پایه و اساس کسب و کار است ، الزامی است.
در این مقاله مزایای به کارگیری AVL در سازمانها مورد تحلیل قرار گرفته است. مزایای استفاده از سختافزار و نرمافزار نشان دهنده موقعیت جغرافیایی ، به دو بخش مخصوص کاربر و مدیران تقسیم شده است. آمار ارائه شده در پایان نوشته، طبق تحقیقاتی که بر روی تعدادی از سازمانهای آمریکا صورت گرفته شد، ارائه شده است.
مزایای AVL برای مدیران عملیاتی و عالی، بر افزایش بهرهوری و کاهش هزینهها متمرکز است. بهرهوری در هزینهها توسط سیستم AVL، با کاهش تعداد نیروهای ستادی و به حداقل رساندن زمان پاسخگوئی به دیگر کاربران و مشتریان محقق میشود. در صورت نبود سامانه AVL، سازمان نیازمند کارکنانی ستادی است که وظیفه ثبت دستی و کاغذی عملکرد ناوگان را بر عهده دارند. با روی کار آمدن سامانه AVL این کارکنان از سازمان حذف خواهند شد. افزایش بهرهوری در سازمان بدون افزایش تعداد کارکنان ستادی و اداری صورت میگیرد.
در صورتی که سازمان نیازمند ناوگان و یا راننده اضافی باشد میتواند با اضافه کردن آنها درآمد سازمان را افزایش دهد. با توجه به این موضوع که همواره هزینه نگهداری کارکنان ستادی از عملیاتی بیشتر و بهرهوری آنها کمتر است. پس مدیران با افزایش راننده هزینههای سازمان را افزایش نخواهند داد.
چه عواملی بر درآمد سازمان تاثیر گذار هستند | ||
کاهش کارکنان ستادی | افزایش کارکنان عملیاتی | کاهش هزینه ها |
بهرهوری بالاتر و سرویس قابل اعتمادتر به خودی خود افزایش درآمد را به دنبال خواهد داشت. سامانه AVL با سرویسهایی که ایجاد میکند قادر است مشتریان بیشتری را جذب کند. این سرویسها باعث میشود استانداردهای تعریف شده در سازمان با دقت بالاتری تعریف شوند.
کوتاه کردن زمان عملیاتها، افزایش اثربخشی و کاهش نتایج احتمالی مواردی هستند که جدول عملکرد سازمانی را بهبود میبخشند. با ردیابی ناوگان، اطلاع از حرکت آنها، موقعیت لحظهای و توقفات، جدول زمانبندی در سازمانها با دقت بیشتری تنظیم میشود.
انواع تکنولوژی AVL | |||
GPS | Sign Point | Radio Navigation | Dead-Reckoning |
در نهایت آنچه با سامانه AVL محقق می شود |
بهبود در انجام کارهای On Time |
دریافت موقعیت لحظه ای و وضعیت ناوگان در آن موقعیت |
بهبود ارتباط با مشتریان |
سیستم دیسپاتچینگ و زمانبندی اتومات |
امکان ایجاد پرداخت اتومات برای مشتریان و پرداخت عوارض برای رانندگان |
افزایش اثربخشی و کارایی سیستم |
دریافت مسیرهای بهینه و انعطافپذیر |
کاهش زمان رزور برای مشتریان |
طبق تحقیقاتی که در دانشگاه کالیفرنیا صورت گرفته است شرکت OUTREACH به میزان ۴۸۸۰۰۰ دلار در سال ۱۹۹۶ صرفهجوئی در هزینهها را تجربه کرده است. هر چند مدیران سازمانی پیش از این تحقیقات معتقد بودند کاهش هزینه قابل توجهی رخ نداده است. آن هم به این دلیل بود که بسیاری از نتایج قابل اندازهگیری نبوده و مدیران تنها کاهش هزینه سوخت و تعمیرات نگهداری را مشاهده میکردند.