طرح هما و پیاده‌سازی آن در شرکت‌های توزیع برق با سامانه مدیریت ماموریت‌های دلفین

طرح هما

مقدمه

نظارت و مدیریت ناوگان ماموریتی و امدادی علاوه بر نظارت مداوم و ردیابی آنلاین نیازمند یک ارتباط دوطرفه بین اپراتور و خودروهای در حال ماموریت است. به این دلیل که ضمن ارسال اطلاعات ماموریت، نیروی اعزام شده بتواند مراحل ماموریت را با فرم‌های از پیش تعریف و طراحی شده به مرکز ارسال کند. از آن‌جا که وظیفه اصلی شرکت‌های توزیع نیروهای برق پایداری و افزایش کیفیت خدمات‌رسانی به مشترکین تعریف شده است. در همین راستا شرکت توانیر با بیان طرح‌ها شرکت‌های توزیع برق را موظف کرده است که طبق این دستورالعمل ناوگان خود را به ردیاب خودرویی، سامانه مدیریت ناوگان و مدیریت ماموریت‌ها تجهیز کنند.

اهداف اصلی اجرای طرح هما در شرکت‌های توزیع برق

در واقع رسالت این طرح، مدیریت کاهش زمان خاموشی، رفع عیب و ایمن‌سازی مسیر تغذیه فیدرهاست که بر عهده امور دیسپاچینگ شرکت‌های توزیع برق است. در کل ایجاد رویه هوشمند، یکسان، استاندارد، مکانیزه نمودن و هوشمندسازی عملیات خاموشی از جمله اهداف اصلی طرح اعلام شده از سمت شرکت توانیر است.

فرآیند اعزام و مدیریت ماموریت‌ها از نگاه توانیر

  • دریافت و پایش گزارشات خاموشی از درگاه‌های مختلف
  • تعیین هوشمند کلید قطع شده جهت تسریع در عملیات رفع خاموشی
  • تعیین اولویت بندی خاموشی و اعزام هوشمند اکیپ‌های حوادث و تعمیرات
  • تعیین مقادیر انرژی توزیع نشده و شاخص های قابلیت اطمینان بدون دخالت اپراتورها
  • نظارت بر صحت عملیات
  • مدیریت هوشمند فعالیت‌های میدانی و اکیپ های اجرایی

سامانه مدیریت ماموریت‌های دلفین، راهکاری جامع در پیاده‌سازی طرح هما در بخش مدیریت هوشمند ناوگان و نیروهای اعزامی

سامانه مدیریت ماموریت‌های دلفین

 

در این راهکار هر خودرو مجهز به یک تبلت می‌شود. این تبلت موقعیت جغرافیایی و پارامترهایی چون رفتار راننده، خط مسیر و وضعیت خودرو را در اختیار مدیران بهره‌برداری قرار می‌دهد. بر روی تبلت نیز نرم‌افزار مبتنی بر اندروید ردیابی و اعزام ناوگان دلفین نصب می‌شود. این نرم‌افزار به کمک اینترنت، تبلت خودرویی را به نرم افزار مرکزی مدیریت ناوگان دلفین متصل می‌کند و ضمن ارسال اطلاعات ردیابی آنلاین خودرو، تعامل بین راننده و اپراتور برقرار می‌کند تا اپراتور ماموریت‌های هر خودرو را در نرم‌افزار مرکزی تعریف و به خودروهای مورد نظر اختصاص می‌دهد. سامانه مدیریت ماموریت‌های دلفین اطلاعات مربوط به محل خاموشی را از سامانه ثبت اتفاقات دریافت می‌کند. سپس مقصد به صورت خودکار برای کلیه ناوگان خودرویی سازمان، ارسال می‌شود.

نزدیک‌ترین خودرو پس از دریافت مقصد خاموشی، اعلام آمادگی کرده و با دریافت بهترین مسیر به سمت محل خاموشی و یا حادثه حرکت می‌کند. در این میان به محض اعلام آمادگی و دریافت مسیر، شروع عملیات را با توجه به فرم حاضر بر روی نرم‌افزار اندرویدی اعلام کرده و مدیران نقلیه زمان شروع حرکت را در سامانه مرکزی دریافت می‌کنند. در مجموع نیروهای اعزامی کلیه مراحل کار خود را در فرم ثبت کرده و به صورت سیستماتیک در اختیار مدیران قرار می‌دهند. سامانه مدیریت ماموریت‌های دلفین این قابلیت را دارد که کلیه اطلاعات مربوط به اقلام مصرفی و امکانات مورد نیاز را ثبت کند. در نهایت با اتمام ماموریت، ماموران اعزامی پایان یافتن ماموریت را با استفاده از نرم‌افزار اندرویدی به سامانه مرکزی اعلام می‌کنند. در واقع کلیه اطلاعات مربوط به خودرو، نیروهای اعزامی، اقلام مصرفی در ماموریت، محل حادثه، زمان شروع و پایان ماموریت و حتی مسیر طی شده توسط ناوگان اعزام شده در سامانه مدیریت ماموریت دلفین ثبت می‌شود.

ویژگی‌های نرم‌افزار موبایلی درون خودرویی

  • قبول/رد ماموریت

در صورتی که در تعریف نوع ماموریت امکان قبول یا رد آن از طرف اکیپ اعزام وجود داشته باشد

  • تشخیص انجام مراحل ماموریت

تشخیص اتوماتیک انجام مراحلی که وابسته به موقعیت مکانی ماموریت هستند مانند ورود و خروج از محدوده

  • اعلام وضعیت ماموریت

خارج از ماموریت – در حال انجام ماموریت – آماده دریافت – مرحله x ماموریت و …

  • لغو ماموریت

در صورتی که در تعریف نوع ماموریت امکان لغو آن از طرف اکیپ اعزام وجود داشته باشد

  • مسیریابی

مسیریابی با استفاده از انواع اپلیکیشن‌های مسیریابی موجود مثل WAZE

  • نقشه

پشتیبانی از نقشه‌های GIS شرکت‌های توزیع برق

  • ردیابی آنلاین

ردیابی آنلاین و آفلاین موقعیت و وضعیت خودرو براساس زمان، زاویه، مسافت و رویدادها

  • تعامل با سرور

امکان تبادل پیام با سرور و تکمیل فرم‌های هر مرحله از ماموریت

ترتیب فرآیند اعزام نیرو به محل حادثه

  1. ارسال دیتا از ثبت حوادث (۱۲۱) به سامانه مدیریت ماموریت دلفین
  2. ثبت آدرس محل خاموشی به صورت اتوماتیک در سامانه مدیریت ناوگان خودرویی
  3. ارسال آدرس طبق IMEI دستگاه‌های برای ناوگان ماموریتی/عملیاتی
  4. دریافت آدرس و نوع خاموشی توسط نیروهای امدادی/عملیاتی
  5. دریافت اطلاعات مربوط به تجهیزات و امکانات مورد نیاز توسط نیروها و اعلام کمبود و یا کافی بودن امکانات به مرکز دیسپاچینگ با استفاده از ارتباط دو طرفه فراهم شده به وسیله CarPC
  6. پذیرش ماموریت توسط نزدیکترین ناوگان و نیروهای امدادی/عملیاتی
  7. دریافت بهترین مسیر با استفاده از اپلیکیشن‌های مسیریابی
  8. اعلام شروع ماموریت توسط ماموران اعزامی و ارسال داده‌های ثبت شده در CarPC برای سامانه مرکزی
  9. دریافت اطلاعات توسط کاربر سازمانی و آگاهی از زمان شروع عملیات
  10. ثبت کلیه مراحل ماموریت با استفاده از فرم‎های از پیش طراحی شده بر روی نرم‌افزار اندرویدی CarPC
  11. دریافت کلیه مراحل ماموریت توسط کاربر سازمانی
  12. ثبت رسیدن به محدوده ماموریتی به صورت اتوماتیک به محض نزدیک شدن به محدوده
  13. پایان ماموریت و اعلام زمان پایان ماموریت با انتخاب گزینه پایان ماموریت در CarPC
  14. ارسال اطلاعات مربوط به زمان پایان ماموریت برای سامانه مرکزی
  15. امکان ذخیره اطلاعات ردیابی و ماموریت درصورت قطع شدن اینترنت و ارسال به محض وصل شدن

دیدگاه بگذارید

1 دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید روشن "طرح هما و پیاده‌سازی آن در شرکت‌های توزیع برق با سامانه مدیریت ماموریت‌های دلفین"

avatar
مرتب سازی بر اساس:   newest | oldest | most voted
معصومه
Guest

جالب بود

wpDiscuz