در ابتدای همایش دکتر رضا آرمانپور مدیر راهکارهای راهبردی ایرانسل، با اشاره به اینکه امیدوار است برگزاری اینگونه همایشها منجر به هوشمندسازی در حوزه حمل و نقل شود گفت: شرکت ایرانسل بهعنوان یکی از اپراتورهای مخابراتی کشور با ارایه راهکارهایی سازمانی و دیجیتالی به دنبال مدیریت نوین ارتباطات برای کسب و کارها است. تمرکز اصلی روی خدمات سازمانی همگام با فناوریهای روز دنیاست تا اثربخش و مقرون به صرفه باشد.
او افزود : سیستمهای حمل و نقل هوشمند از جمله مدیریت ناوگان ایرانسل با بکارگیری مجموعهای از تکنولوژیها و تجهیزات سختافزاری و نرمافزاری بر پایه فناوری ارتباطات و اطلاعات این امکان را فراهم کرده است که بخشهای مختلف مدیریت ناوگان و مدیریت حمل و نقل باهم به صورت یکپارچه تعامل داشته باشند و این فناوری بر پایه تحلیل اطلاعات از بستر شبکههای ارتباطی و مخابراتی ایرانسل به صورت یکپارچه صورت میگیرد.
سخنران بعدی همایش دکتر موسوی، جانشین دبیر ستاد توسعه فناوریهای حوزه فضایی و حمل و نقل پیشرفته بود که با اشاره به اینکه اگر در کشور دو گزینه مهم که در بخش زیرساخت کشور باعث توسعه میشوند را نام ببریم یکی زیرساخت حمل و نقل است و زیرساخت دیگر ارتباطات و فناوری اطلاعات است، افزود : در این همایش این دو زیرساخت حیاتی کنار هم هستند و این نشاندهنده آن است که این دو زیرساخت چقدر برای توسعه پایدار کشور ضروری و مهم هستند.
او گفت : ایران به دلیل قرار گرفتن در کریدورهای بینالمللی هوایی، دریایی، جادهای و ریلی در حوزه حمل و نقل ویژگیهای برجستهای دارد و همین باعث می شود به این موضوع از منظر راهبردی نگاه ویژهای داشته باشیم. به همین علت معاون توسعه فناوری به این موضوع توجه ویژهای دارد و ستادهای مختلفی در این معاونت فعالیت دارند و به خاطر اهمیت موضوع در معاونت تصمیم گرفته شد تا همه ستادهایی که از قبل بودند تجمیع شوند و زیر نطر ستادی به نام ستاد توسعه فناوریهای حوزه فضایی و حمل و نقل پیشرفته فعالت خودشان را ادامه دهند.
در ادامه همایش مهندس خدامرادی مدیر بخش هوشمند حمل و نقل به تعریف سیستم ITS پرداخت و گفت : در بیشتر کشورهای پیشرفته وزارتخانه حمل و نقل وجود دارد و بهصورت یکپارچه کارها انجام میشود. ضمن اینکه در این کشورها سازمان رگولاتوری وجود دارد و برای بخش سند راهبردی تدوین شده دارند، اما در ایران وزارتخانهها و سازمانهای مختلفی در زمینه حمل و نقل فعالیت میکنند و آن یکپارچگی لازم را در اجرای برنامهها ندارند که همین امر باعث شده در بسیاری از کارها بین این سازمانها تداخل کاری پیش بیاید و برنامههایی که تدوین شدهاند به صورت کامل اجرایی نشوند.
مهندس محمد عیقرلو دبیر فدراسیون حمل و نقل و لجستیک ایران در ادامه همایش با اشاره به اینکه مخاطب اصلی سیستمهای هوشمند در حوزه حمل و نقل صاحبان شرکتهای حمل و نقلی هستند گفت: امیدوارم اینگونه برنامهها با همکاری تشکلهای کارفرمایی فعال در حوزه حمل و نقل تداوم پیدا کند. متاسفانه به بخش خصوصی بهعنوان سرمایهگذار اصلی در حوزه حمل و نقل در بخش هوشمندسازی هیچ توجهی نشده است و نظرات کارشناسی و نیازهای آنها مورد توجه قرار نگرفته است و تشکلهایی مانند فدراسیون حمل و نقل و لجستیک با ۱۲ تشکل عضو یکی از اصلیترین و کارشناسیترین تشکلهای موجود در این حوزه است که امید داریم نظرات تخصصی و کارشناسی ما در ادامه کار مورد توجه قرار بگیرد.
او گفت : در برنامه پنجم توسعه که قرار بود دستگاههای دولتی کاهش پیدا کند یکی از آرزوهای ما این بود که وزارت ترابری و ارتباطات شکل بگیرد وزارت راه و شهرسازی شکل گرفت و همچنان انتظار داریم اگر وزارتخانههایی قرار است ادغام شوند یا وزارتخانه جدیدی شکل بگیرد وزارت راه و ارتباطات باهم ادغام شوند.
عیقرلو ادامه داد : حمل و نقل ۴ حوزهای که نام برده شد نیست و ما حمل و نقل لولهای داریم که مغفول مانده است و ایران یکی از بزرگترین کشورها در این زمینه است و در بسیاری از مواقع این نوع حمل و نقل به صرفهتر از حمل و نقل جادهای است. همچنین نقش ترانزیت در حمل و نقل بسیار پراهمیت است و در اقتصاد کشور نقش مهمی دارد و متاسفانه در برنامههایی که ارایه می شود حمل و نقل ترکیبی دیده نشده است.
سخنران پایانی همایش مهندس شیران مدیر بخش هوشمند ایرانسل بود که به توضیح امکانات سامانه مدیریت هوشمند این شرکت پرداخت و ویژگیها، امکانات، راهکارهای این سامانه را برای شرکتکنندگان در این همایش شرح داد. همچنین انواع سختافزارهای مدیریت ناوگان این شرکت و مزایای آنها را نسبت به دیگر سختافزارهای موجود در بازار برشمرد.
منبع : ماهنامه صنعت حمل و نقل