تحليل عملكردي سامانه مديريت ناوگان دلفين در شركت گازهاي صنعتي دلوار افزار

دلوار افزار

مقدمه

اولین شرکت گروه صنعتی دلوار افزار در سال ۱۳۷۸ توسط دکتر ایرج قربانی تاسیس گردید. شرکت های گازهای صنعتی دلوار افزار با مجهز کردن خود به توانمندی های فنی و اجرائی داخلی با بهره گیری از دانش و تجربه همکاران مطرح اروپائی توانمندی مضاعفی در اجرای پروژه های مرتبط ایجاد کرده است. به طور کلی این شرکت در سه بخش مهندسی، تأمین کالا و تولید گازهای صنعتی در صنعت کشور به ایفای نقش می پردازد و به عنوان شرکت پیشرو در احداث واحد های تفکیک هوا در کشور از سال ۱۳۸۱ فعالیت خود را در زمینه طراحی، تامین کالا، ساخت، اجرا، نصب و بهره برداری این واحدها آغاز کرده است.

در این خصوص تمامی تلاش این شرکت بهره وری حداکثری از توانمندی های داخلی در کنار استفاده از تجارب شرکت های معتبر خارجی جهت بومی سازی این صنعت بوده است و به عنوان یک خط مشی کیفی همواره در راستای بالا بردن سطح کیفی پروژه های در دست انجام برای رسیدن به استانداردهای بین المللی قدم برداشته است. گروه صنعتی دلوار افزار در اقساء نقاط ایران به اجرای پروژه های متعدد مهندسی و ارائه خدمات می پردازد که پس از گسترش پبدا کردن حوزه فعالیت ها، مکانیزه کردن سیستم و ساماندهی کردن اطلاعات و تجهیزات سازمان در رأس تصمیمات آنها قرار گرفت.

در نتیجه اوایل آبان ماه سال ۱۳۹۵ قراداد تجهیز ۱۵ ناوگان و ۱۵ ردیاب کانتینری مورد بررسی قرار گرفت که ۱۵ آبان ماه سال ۱۳۹۵ بهره برداری از این ۳۰ خودرو آغاز شد. در این میان این شرکت با در اختیار داشتن امکاناتی از جمله سامانه ردیابی خودروها، سامانه تعمیر و نگهداری و مدیریت سوخت با هدف افزایش اثر بخشی و بهره وری به کنترل و نظارت حوزه حمل و نقل خود پرداخت. کاربر سیستم بعد از آموزش به وسیله پرسنل شرکت سامانه ساز دلفین آپادانا در استفاده از سیستم مدت زیادیست که تحلیل اطلاعات دریافتی را بر عهده دارد. آمارگیری و بررسی دقیق این سازمان مشکلات زیادی را به همراه داشت از جمله اینکه تنها اطلاعات ثبت شده از کشنده های سنگین قابل بررسی و تحلیل بود و دستاوردهای سیستم تنها به صورت درصدی قابل گزارش بودند.

بررسي زواياي انجام شده در طرح

اقتصادي

خدماتي

مديريتي

كنترلي

null

با توجه به اینکه ۱۵ ناوگان و ۱۵ کانتینر در شرکت دلوار افزار به سیستم مدیریت خودرو مجهز شدند، که از این بین ۱۵ ردیاب برای کانتینرها و ۱۵ ردیاب پیشرفته برای تریلی ها مورد استفاده قرار گرفته است و ۱۳ ناوگان نیز از EASYCAN استفاده کرده اند، که از طریق آن می توان به تمامی اطلاعات مربوط به سوخت، وزن، دور موتور و ... دسترسی پیدا کرد. اطلاعات برگرفته از سیستم در این شرکت قابلیت جامع و کامل بودن را دارد، بطوریکه تمامی ابعاد ذکر شده در صفحه پیشین را شامل شود

در مستند سازی پیش رو به دلیل عدم استفاده شرکت از ظرفیت واقعی سامانه و تجهیزات و همچنین عدم تسلط کافی کاربری بر قابلیت های سیستم، متاسفانه، اطلاعات جزئی جمع آوری شده است و تنها اقدام به بررسی بعد اقتصادی و تغییرات صورت گرفته در این بخش شده است

در متن حاضر بخش اقتصادی به طور مفصل مورد بررسی و ارزیابی قرار خواهد گرفت، اما از پرداختن به بحث های خدماتی، کنترلی و مدیریتی معذوریم

از جمله مشکلاتی که این شرکت با آن مواجه می باشد می توان به موارد زیر اشاره کرد :

  • عدم کنترل دقیق بر کارکرد روزانه ناوگان ها
  • عدم کنترل و نظارت صحیح بر عملکرد رانندگان
  • نبود سیستمی با قابلیت تعریف محدوده های مجاز
  • عدم کنترل صحیح خودرو ها سازمانی
  • نبود سیستمی برای ردیابی آنلاین خودرو ها
  • عدم مدیریت جامع خودروها و مشخص نبودن وضعیت کنونی آن ها
  • نبود مستندات دقیق مبنی بر زمان شروع و اتمام ماموریت های محوله به رانندگان
  • عدم دسترسی به سیتسمی برای ثبت مسافت های طی شده توسط خودروها و در نتیجه ارائه راهکار جهت کاهش این مسافت و سوخت مصرفی
  • عدم ساماندهی اطلاعات مربوط به تعمیرات و نگهداری و در نتیجه اقدام جهت کاهش آن ها
  • نبود سیستمی برای نمایش آنلاین عملکرد راننده و رفتار وی با خودرو برای کاهش هزینه های مربوط به اقلام مصرفی

چرا شرکت دلوار افزار سامانه ساز دلفین آپادانا را برای این منظور انتخاب کرد ؟

شرکت سامانه ساز دلفین آپادانا با سابقه ای ۷ ساله و فعالیت تخصصی در زمینه مدیریت ناوگان خدمات شهری ۹ شهرداری و ۳ کلانشهر اصفهان، تبریز و مشهد و همچنین انجام پروژه های وسیع و گسترده ای مثل بنیاد مسکن کل کشور و آستان قدس رضوی با سامانه مدیریت ناوگان خودرویی که طراحی تیم مهندسی این شرکت می باشد، توانسته است تجارب ارزنده ای را کسب کند که هم اکنون شرکت دلوار افزار تعداد ۳۰ عدد از تریلی و کانتینرهای خود را مجهز به این سامانه نموده و  استفاده از دستگاه ردیاب در قسمت ردیابی، کنترل و مدیریت را مدت ۳ ماه است که آغاز کرده اند.

در بررسی به عمل آمده به دلیل کوچک بودن جامعه آماری باید سرشماری می شد و اطلاعات هر ۱۵ خودور و ۱۵ کانتینر مورد بررسی قرار می گرفت ولی از آنجا که دستیابی به اطلاعات مقدور نبود تنها به جمع آوری داده های مربوط به ۵ خودرو پرداختیم که این ۵ خودرو به وسیله اعداد تصادفی انتخاب شده اند. همگی آنها در تاریخ ۱۳۹۵/۰۸/۱۱ مجهز به سیستم مدیریت ناوگان شدند و در طول دوره تجهیز، فعالیت های این ۵ خودرو ثبت گردیده است. در ادامه به بررسی کامل و دقیق پروژه فوق پرداخته و عملکرد ماشین آلات شرکت گازهای صنعتی دلوار افزار را پس از ۳ ماه اجرای سیستم مدیریت ناوگان خودرو از نظر می گذرانیم.

null

بررسی موردی مشکلات و راه حل های ارائه شده

به دلیل عدم دسترسی به اطلاعات مورد نیاز تمامی خودروها تنها بعد اقتصادی مورد بررسی قرار می گیرد.

در این بخش به ثبت جداول و نمودارهای مربوط به سوخت مصرفی، هزینه های تعمیرات و نگهداری، هزینه های کارکرد درجا و اقلام مصرفی می پردازیم. در جداول ذیل شاهد میزان کاهش این هزینه ها بعد از دو ماه استفاده از سیستم خواهید بود.

همانطور که در بخش قبل گفته شد عوامل زیادی بر افزایش و کاهش این هزینه ها تاثیر دارند، اما در این سامانه با بررسی مواردی مثل کارکرد درجا، مسافت های طی شده توسط خودرو ها و همچنین رفتار و عملکرد راننده به مو شکافی هزینه های فوق پرداخته و در قالب جدول و نمودار میزان کاهش را نمایش داده ایم.

تمامی اطلاعات نمایش داده شده حاصل بررسی های به عمل آمده در دو ماه آبان ماه و بهمن ماه ۹۵ می باشند. یعنی ماه اول استفاده از سیستم و آخرین ماه در دسترس.

تمامی مقادیر و درصدهای ذکر شده به صورت تقریبی و با استفاده از گزارشات نرم افزار و برآورد های کارشناسان شرکت می باشند.

null
null

بررسي بعد اقتصادي

در شرکت گازهای صنعتی دلوار افزار پس از استفاده از سامانه مدیریت ناوگان هزینه های مربوط به خودروهايی که به ردیاب و EASYCAN تجهیز شده بودند به میزان قابل توجهی کاهش یافت در جدول زیر اطلاعاتی کلی و جامع از میانگین کاهش هزینه را مشاهده خواهید کرد که در صفحات بعد این کاهش با جزئیات بیان شده است.

سوخت مصرفی خودرو در هر شرایطی به عوامل زیادی از جمله مسافتی که خودرو طی می کند و کارکرد درجا بستگی دارد با توجه به اینکه در شرکت با نصب سامانه مدیریت ناوگان بر روی ناوگان ها امکان ردیابی آنلاین امکان پذیر شده بود در نتیجه دلایل زیاد بودن کارکرد درجای خودروها و مسافت های طی شده مورد بررسی قرار گرفتند و اقدامات لازم جهت کاهش آن ها و در ادامه کاهش سوخت مصرفی صورت گرفت.

به دلیل عدم دسترسی به میزان مصرف بنزین و گازوئیل خودروها به لیتر، مصرف آن ها را به طور میانگین در یک ماه حساب شده و به صورت درصدی بیان کرده ایم.

 

جدول مربوط به سوخت مصرفي

null

هزينه هاي مصرف سوخت

null
null

تعميرات و نگهداري

هزینه های تعمیرات و نگهداری در بسیاری از سازمان ها نادیده گرفته می شود و بسیاری از مدیران با غفلت از آن از ثبت و ضبط اطلاعات مربوط به نت سر باز می زنند اما امروزه ثبت و کاهش هزینه های تعمیرات و نگهداری و شناسایی عواملی که این هزینه ها را باعث می شوند مورد توجه قرار گرفته است.

با بررسی عملکرد خودروها به این نتیجه رسیدیم که عواملی مثل مسافت طی شده، سرویس به موقع خودروها، رفتار راننده و عملکرد وی در خودرو از دسته مواردی هستند که بر هزینه های نت تاثیر مستقیم دارند. در نتیجه با ردیابی آنلاین خودروها و کاهش مسافت های طی شده بی مورد و سرویس به موقع خودروها همچنین کنترل کامل رفتار راننده و تعداد ترمز ها و شتاب های وی از طریق سامانه مدیریت خودورها در سازمان آستان قدس رضوی این هزینه ها به میزان قابل توجهی کاهش یافته است.

هزینه های تعمیرات و نگهداری تنها بر اساس تعمیرات اساسی و ضروری بررسی شده اند.

 

جدول مربوط به تعميرات و نگهداري

null

هزينه هاي تعميرات و نگهداري

null
null

اقلام مصرفي

هزینه های اقلام مصرفی در صورتی قابل کاهش است که سرویس خودروها به موقع انجام شود. یکی دیگر از عواملی که باعث کاهش هزینه های اقلام مصرفی از جمله لاستیک، صفحه کلاچ و دیگر اجزای خودرو می شود رفتار مناسب راننده در حال رانندگی است. با استفاده از سامانه مدیریت ناوگان امکان کنترل همه جانبه و ۲۴ ساعته نوع رانندگی راننده محیا شده است و مواردی از قبیل شتاب های ناگهانی یا ترمزهای شدید و همچنین سرعت های غیر مجاز قابل بررسی بوده است در نتیجه امکان آسیب به خودرو کاهش یافته و صرفه جوئی های قابل توجهی در هزینه های اقلام مصرفی صورت گرفت.

 

جدول مربوط به اقلام مصرفي

null

هزينه هاي اقلام مصرفي

null
null

كاركرد درجا

شاید صحبت کردن از کارکرد درجا در بخشی مجزا از سوخت مصرفی، هزینه های تعمیرات و نگهداری و اقلام مصرفی کمی بیهوده به نظر برسد به این دلیل که کارکرد درجا خود عاملیست که باعث افزایش هزینه های سوخت مصرفی می شود. از طرفی روشن بودن خودرو در حالت توقف هزینه های تعمیرات و نگهداری خودرو را باعث می شود. لازم به ذکر است که در هزینه اقلام مصرفی خودرو نیز بی تاثیر نخواهد بود.

اما جداول و نمودارهايی که در این بخش تهیه شده است دقیقا نشان دهنده میزان کاهش سوخت مصرفی در حالت تطبیق ساعت توقف راننده با خاموش بودن خودرو است به این دلیل که هزینه های تعمیرات و نگهداری و اقلام مصرفی متاثر از کارکرد درجا، به تنهایی قابل بررسی نبودند، اما هزینه های سوخت مصرفی در حالت روشن و خاموش بودن خودرو قابل اندازه گیری بود.

 

جدول مربوط به كاركرد درجا

null

كاركرد درجا

null

مدت زمان بازگشت هزينه

شرکت گازهای صنعتی دلوار افزار برای خرید ۱۵ دستگاه ردیاب پیشرفته ، ۱۵ دستگاه ردیاب کانتینری به همراه ۱۳ دستگاه Easycan ، در کنار ۱۵ لایسنس و پرداخت هزینه نصب برای ۱۵ خودرو میزان تقریبی ۲۵۰٫۰۰۰٫۰۰۰ ریال هزینه کرده است

با در نظر گرفتن میزان صرفه جوئی های صورت گرفته در طول این ۳ ماه و همچنین پیش فرض اینکه سیستم با همین روند پیش برود مدت زمان بازگشت سرمایه به شرکت ۴ ماه و بیست روز تخمین زده شده است

در این برآورد تنها صرفه جوئی های اقتصادی در نظر گرفته شده است و موارد کنترلی، مدیریت و خدماتی و تاثیرات مثبت آنها روی سیستم نادیده گرفته شده اند

پيشنهادات

در این برآورد تنها صرفه جوئی های اقتصادی در نظر گرفته شده است و موارد کنترلی، مدیریت و خدماتی و تاثیرات مثبت آنها روی سیستم نادیده گرفته شده اند.میزان تسلط کاربری سیستم بر نرم افزار باید افزایش یابد و نیاز به یک دوره بازآموزی دارد

هزینه های تعمیرات و نگهداری که در جداول بالا ذکر شده اند با استفاده از سامانه محاسبه نشده اند بلکه به روش سنتی اطلاعات گرد آوری شده است در نتیجه نیاز است که کاربر از ماژول تعمیرات و نگهداری نهایت استفاده را داشته باشد

با توجه به اینکه ۱۳ خودرو به Easycan مجهز می باشند، در نتیجه اطلاعاتی بیش از ردیابی خودرو را می توان از سیستم استخراج کرد بهتر است کاربر استخراج اطلاعات را به طور کامل آموزش ببیند