تحليل عملكردي سامانه مديريت ناوگان دلفين در اتوبوسراني برخوار

اتوبوسراني برخوار

نتايج همكاري شركت اتوبوسراني برخوار و شركت سامانه ساز دلفين آپادانا

شهرستان برخوار

یکی از شهرستانهای تازه تاسیس استان اصفهان است که در سال ۱۳۸۶ از شهرستان برخوار و میمه که اکنون شهرستان شاهین شهر و میمه نامیده می شود جدا شد. مرکز این شهرستان شهر دولت آباد است که مناطق مختلف آن به بخش های زیر تقسیم می شود :

  • دولت آباد ، خورزوق ، دستگرد ، سین
  • حبیب آباد ، کمشچه ، شاپور آباد

این شهرستان با وسعت ۷۷/۱۹۵۲ کیلومتر مربع در شمال اصفهان واقع شده است. طبق آمارگیری سال ۱۳۹۰ جمعیت این شهرستان برابر با ۱۰۸۹۳۳ نفر است.

سازمان حمل و نقل شهرستان برخوار به منظور حسن اداره امور حمل و نقل شهرهای دولت آباد، دستگرد، حبیب آباد، خورزوق، کمشچه، شاپورآباد، سین و حومه آنها در سال ۱۳۸۹ تاسیس شد. هدف از تاسیس این سازمان نظارت بر بهره برداری صحیح از وسایل حمل مسافر ( اتوبوس ها، مینی بوس ها و خودرو های عمومی ) توسعه و تکمیل تاسیسات مربوطه و افزایش تعداد وسایل حمل و نقل مسافر به طور دسته جمعی، به ترتیبی که از هر جهت متناسب با احتیاجات و تامین نیازمندی های عمومی شهرهای موصوف و حومه آنها در حال و آینده باشد، است.

به طور کلی تعداد خطوط اتوبوسراني برخوار ۷ خط، که شامل خط دستگرد، خورزوق، دولت آباد، حبیب آباد، کمشچه و ۲ خط داخلی است. متوسط تعداد مسافری که روزانه از خطوط فوق استفاده می کنند برای خط دستگرد خورزوق ۳۰۰۰ نفر، دولت آباد ۱۱۰۰۰ نفر و خط حبیب آباد ۱۵۰۰ نفر می باشد.

با توجه به اینکه اتوبوسراني برخوار حدود ۷ سال است که خصوصی شده است و زیر نظر استانداری با سهام شهرداری ها فعالیت می کند و در واقع هزینه های مربوط به سوخت، اصطحلاک و اقلام مصرفی با بهره برداران است. در نتیجه سازمان اتوبوسرانی بهبود بخشیدن خدمات به مسافران را در دستور کار خود قرار داد.

خدمات شركت دلفين به اتوبوسراني برخوار

شرکت سامانه ساز دلفین آپادانا با سابقه ای ۷ ساله و فعالیت تخصصی در زمینه مدیریت ناوگان اتوبوسرانی شهر بافق و همچنین نرم افزار مدیریت ناوگان اتوبوسرانی شهر یزد و اصفهان، توانسته است تجارب ارزنده ای را کسب کند، که هم اکنون اتوبوسراني برخوار ۴۴ خودروی مسافربری خود را به این سامانه مجهز نموده است.

در طرح حاضر به دلیل خصوصی بودن اتوبوسرانی برخوار هزینه و بخش اقتصادی قابل بررسی نبود به همین دلیل تنها به تحلیل سه بخش خدماتی، مدیریتی و کنترلی پرداختیم.

بررسي زواياي انجام شده در طرح

خدماتي

كنترلي

مديريتي

مديريتي

طبق قوانینی که به راننده های اتوبوس اعلام شده بود، راننده باید مسیر دولت آباد تا ترمینال باقوشخانه را ۳۸ دقیقه طی می کرد. در ادامه با بررسی های دقیقی که صورت گرفته بود همین مسیر با ماشین سواری ۲۳ دقیقه طول می کشید، که با در نظر گرفتن ایستگاه های زیادی که در این مسیر قرار دارد، تفاوت زمان ۱۴ دقیقه زمان قابل توجهی نیست.

کارشناسان حمل و نقل عمومی زمان رفت و آمد دولت آباد تا ترمینال باقوشخانه را ۳۸ دقیقه، حبیب آباد تا باقوشخانه را ۳۵ دقیقه و خورزوق و دستگرد تا بابلدشت را ۳۷ دقیقه تخمین زده بودند.

مدت زمان استراحت اتوبوس ها بسته به میزان سلامت آنها ۱۵ الی ۲۰ دقیقه مي باشد، در غیر این صورت به زمان ۳ الی ۴ دقیقه ای هم محدود می شود. کنترل اصلی و ملاک زمان ها از میدان انقلاب است و اتوبوس ها سر ساعت مشخص شده حرکت می کنند، اما صبح ها از ساعت ۶ تا ۷:۵۵ صبح با فاصله زمانی کمتر از ۸ دقیقه و مابقی ساعت ها حرکت سر ۱۰ دقیقه می باشد.

در تمامی برنامه ریزی ها، شلوغی اتوبوس ها نیز در نظر گرفته شده است. به طور مثال از ساعت ۶:۳۰ تا ۷:۴۵ زمان شلوغ است، اما از ساعت ۷:۴۵ به بعد به دلیل کم تر شدن تعداد مسافران، تقریبا همه مسافران بر روی صندلی می نشینند.

تمامی اعداد فوق به صورت تجربی اما با بررسی های دقیق اعلام شده بودند. مسئله قابل تاًمل در اینجا میزان رعایت این زمانها بود که راننده مورد نظر تا چه حد بر اساس زمان های داده شده عمل می کند و آیا شکایاتی که از سمت مردم مبنی بر کندی اتوبوس ها و تاخیرهای آنها بیان می شود صحت دارد یا خیر …

به همین دلیل از سامانه مدیریت ناوگان و کنترل لحظه به لحظه خودروها استفاده کرده است.

این سازمان مدت ۵/۲ سال است که از این سامانه استفاده می کند، تجهیزاتی که شرکت سامانه ساز دلفین آپادانا در اختیار آنها قرار داده است عبارتند از نرم افزار شرکت دلفین در کنار ۴۴ دستگاه ردیاب که ۳ دستگاه آن مدل پایه و ۴۱ دستگاه نیز پیشرفته، که از جمله نتایج این سیستم در اتوبوسراني برخوار می توان به کنترل سرعت اتوبوس ها، مدت زمان توقف آنها در ایستگاه ها، بررسی میزان ترافیک خیابان ها و همچنین نظارت بر تخلفات و عملکرد رانندگان اشاره کرد.

كنترلي

از جمله اقداماتی که در بعد کنترلی در اتوبوسرانی برخوار صورت گرفته است، کنترل کردن ساعت ورود و خروج اتوبوس ها به ایستگاه ها و جلوگیری از تاخیرات بوده است.

با تعریف کردن ایستگاه ها و مشخص کردن ساعت ورود و خروج اتوبوس ها به هر ایستگاه، زمان های تاخیر را به حداقل یا حتی صفر رسانده اند. زیرا که در سامانه مدیریت ناوگان امکان مشاهده زمان روشن و یا خاموش بودن تمامی خودرو ها را وجود دارد، در نتیجه در صورتی که اتوبوس ها در زمان مقرر روشن نشده و برای خدمت آماده نبودند، بلافاصله امکان پیگیری وجود داشته است و اگر خودرو مورد نظر دچار نقص فنی شده بود سریعا خودرو دیگری را جایگزین کرده اند.

بنابراين در این شرایط هیچ مسافری مجبور نخواهد بود مدت زمان زیادی را در ایستگاه معطل بماند.

از دیگر دست آوردهای سیستم برای سازمان، کنترل کردن رفتارهای راننده در زمان رانندگی و مشاهده خط مسیر طی شده توسط وی برای جلوگیری از شکایات بوده است. سیستم حاضر این امکان را برای سازمان ایجاد کرده است که بتوان با مشاهده رفتارهای راننده از قبیل ترمزهای ناگهانی، شتاب های ناگهانی، سرعت های غیر مجاز و همچنین طی نکردن مسیرهای مشخص شده و متعاقبا تذکر به وی شکایات احتمالی از سمت مسافران را کاهش دهند.

در مواردی اتفاق افتاده بود که مسافران از سرعت غیر مجاز راننده که منجر به تصادف شده است شکایت کرده اند، ولی با بررسی سوابق رفتار راننده در سیستم، متوجه شدند که نقص فنی اتوبوس باعث رفتار او بوده است و حتی این عملکرد وی از تصادفی سخت تر جلوگیری کرد.

یکی از نتایج حاصله پس از نصب سیستم کنترل کردن سرعت اتوبوس ها در طول مسیر و جلوگیری از جریمه های ناشی از سرعت غیر مجاز بوده است. با تعریف سرعت مجاز در سیستم، بر اساس تابلوهای راهنمایی و رانندگی، این امکان وجود دارد که گزارشی لحظه به لحظه از سرعت خودروهای سازمان فراهم شود موازی با این اقدام سازمان اتوبوسراني برخوار با درج سرعتهای مجاز در محل سوار شدن مسافران، نسبت به آگاه کردن آنها اقدام نموده و از نارضایتی های احتمالی جلوگیری کرده است.

خدماتي

نتایج همکاری شرکت سامانه ساز دلفین آپادانا با اتوبوسراني برخوار از بعد خدماتی را می توان به شكل زير تقسیم کرد :

تعریف کردن محدوده های مجاز خودروها، باعث نظم بخشیدن به وظایف رانندگان شده در عین حال عملکرد آنها را مورد بررسی قرار داده و از تخلفات احتمالی جلوگیری به عمل آورده اند.

مقایسه کیفیت عملکرد رانندگان اتوبوس ها از طریق کنترلچی ها با مستندات سیستم حاضر، امکان پذیر شده است. با توجه به اینکه قبل از اجرای سیستم مدیریت ناوگان، در تمامی ایستگاه ها نیروهایی به عنوان کنترلچی استقرار داشت تا تمامی زمان های ورود و خروج اتوبوس ها به ایستگاه ها را به مرکز گزارش کند، اکنون با استفاده از سیستم این فرآیند به راحتی قابل اجرا است. ضمن اینکه می توان گزارش های نوشته شده توسط کنترلچی را با مستندات مقایسه کرد.

به منظور پی بردن به میزان دقت این افراد، اکنون در بعضی ایستگاه ها که زمان حرکت اتوبوس ها ثابت بوده است این افراد به طور کامل حذف شده اند، ولی در بعضی ایستگاه ها به دلیل متغیر بودن این زمانها امکان حذف این افراد وجود ندراد اما با سیستم مدیریت ناوگان می توان کیفیت عملکرد آنها را مشاهده کرد و بهره وری آنها را محاسبه کرد.

تشخیص دادن شکایات واقعی از سیاهه نمایی ها، یکی دیگر از نتایج مثبت این سیستم است. گاهی اتفاق می افتاد که مسافرانی با مرکز تماس می گرفتند و اظهار داشته اند که مدت هاست در ایستگاه ایستاده اند ولی اتوبوسی از آن ایستگاه عبور نکرده است در گذشته به دلیل عدم دسترسی به سیستمی که قابلیت نمایش مسیر خودروها را داشته باشد، امکان تشخیص شکایات واقعی وجود نداشت اما اکنون به دلیل قابلیت شبیه سازی مسیر اتوبوس ها در سیستم مدیریت ناوگان، رسیدگی به شکایات به راحتی امکان پذیر است.

شرکت اتوبوسرانی با جایگاه حاکمیتی و نظارتی، سعی دارد رضایت سه گروه مردم، بهره بردارها و شهرداری را کسب کند. مردم، بعنوان استفاده کنندگان از خدمات اتوبوس ها، بهره برداران بعنوان صاحبان خودروها و گروه آخر شهرداری هاست. این سازمان با در نظر گرفتن نیازهای هر سه گروه نهایت تلاش خود را جهت برقراری عدالت در کسب رضایت آن ها دارد.

null