سرویس ایاب و ذهاب شرکت ها و روش‌های بهینه‌سازی آن

بهبود سرویس ایاب و ذهاب شرکت ها

بهبود سرویس ایاب و ذهاب شرکت ها

تصادف سرویس ایاب و ذهاب شرکت پارس جنوبی ۲ کشته بر جای گذاشت، ۱۳ مصدوم در واژگونی اتوبوس کارگران پتروشیمی بوشهر، ۹ مصدوم بر اثر واژگونی اتوبوس حامل کارکنان کارخانه فولاد شاهین بناب، ۱۶ زخمی در سانحه اتوبوس کارکنان عسلویه، ۲ کشته و ۱۵ مصدوم نتیجه واژگونی سرویس ایاب و ذهاب شرکت ملی حفاری، ۴ کارمند فرودگاهی ایران ایر به علت آتش‌سوزی مینی‌بوس حامل کارکنان زنده زنده در آتش سوختند. واژگونی اتوبوس حامل کارکنان ایران خودرو ۱ کشته و ۱۲ مصدوم بر جای گذاشت.

سرویس ایاب و ذهاب کارخانه نیرو محرکه قزوین واژگون شد که ۲۸ مصدوم و کشته بر جای گذاشت، تصادف تلخ اتوبوس دانشگاه اصفهان ۹ مجروح بر جای گذاشت، بر اثر واژگونی اتوبوس حامل دانش‌آموزان هرمزگانی ۳۴ دانش‌آموز مصدوم و ۹ نفر کشته شدند و خبرسازترین اتفاق تصادف اتوبوس مخصوص ایاب و ذهاب دانشجویان علوم و تحقیقات که بیش از ۲۰ کشته و زخمی را به دنبال داشت. اخباری که تنها با بالا و پائین کردن صفحات موتورهای جستجوگر و شبکه‌های اجتماعی نظرتان را به خود جلب خواهند کرد.

بر اساس آخرین آمار پزشکی قانونی، در سال ۱۳۹۶، ۱۶ هزار و ۲۰۱ نفر در حوادث رانندگی ترافیکی کشته شده‌اند این تعداد نسبت به سال قبل از آن ۱٫۷ درصد افزایش یافته است. به جز آمار کلی کشته شدگان، طبق تحقیقات، ۳۰ تا ۵۰ هزار نفر بر اثر تصادفات، دچار معلولیت ذهنی و جسمی می‌شوند که تا آخر عمر این معلولیت با آن‌ها همراه است.

ابتدا چند گزارش آماری از میزان تلفات جاده‌ای در استان‌های مختلف و همچنین سال‌های متوالی ارائه می‌شود.

سرویس ایاب و ذهاب شرکت

در حوادث جاده‌ای، سقوط و واژگونی سرویس ایاب و ذهاب شرکت چه کسی مقصر است؟

به گزارش ایلنا، حوادث اتوبوس‌های مسافربری و سرویس‌های ایاب و ذهاب شرکت‌های تولیدی و صنعتی در حالی همچنان قربانی می‌گیرد که هنوز یک متولی مشخص برای پایان دادن به این حوادث وجود ندارد. در بررسی حوادث عنوان شده توسط فعالان و کارشناسان حمل‌ونقل، سه دسته‌بندی عمده انسانی، جاده‌ای و فنی برای شناسایی عوامل و ریشه‌ها بیان شده است. اما این که کدامیک از این عوامل سهم بیشتری در وقوع حوادث داشته‌اند محل جدال فعالان صنفی، کارشناسان و مسئولان مربوط است. فعلان صنفی رانندگان خستگی رانندگی ناشی از تعدد سفرها، نامطلوب بودن جاده‌هاو انجام نشدن و نوسازی ناوگان را از دلایل اصلی حوادث می‌دانند این در حالی است که کارشناسان فرهنگ غلط رانندگان و تمایل آن‌ها به رانندگی خشن و تهاجمی را علت اصلی تصادفات رخ داده عنوان کرده‌اند.

فرهنگ غلط رانندگی و یا استاندارد نبودن زیرساخت‌ها و سرویس ایاب و ذهاب؟

یکی از مهمترین و اصلی‌ترین دلایل مربوط به حرکات خطرناک رانندگان است. رانندگانی که مهارت زیادی در زمینه آشنایی با خودرو و نحوه کنترل آن نداشته و حوادث مرگ‌باری را رقم می‌زنند. رفتارهای پر خطر در رانندگی، علاقه‌مندی به سبقت غیر مجاز، گردش‌های ناگهانی و رانندگی تهاجمی و نبود مهارت. اما نداشتن مهارت تنها عامل بروز تصادف نیستند. فرسودگی ناوگان، استاندارد نبودن ناوگان در کنار وضعیت جاده‌ها از دیگر عواملی هستند که نا امنی فرآیند رانندگی را باعث شده‌اند.

هزینه‌های اقتصادی تصادفات سرویس ایاب و ذهاب شرکت‌

حوادث رانندگی مشکلات فراوانی در جامعه به وجود می‌آورند. باید به این نکته توجه داشت که تصادفات رانندگی همیشه منجر به مرگ نمی‌شوند. معلولیت و خانه‌نشینی، هزینه‌های زیادی را به خانواده تحمیل می‌کند. بسیاری از رانندگان گاهی در تصادفات علاوه بر مشکلات جسمی تا مرز ورشکستگی پیش رفته‌اند. علاوه بر این در طول سال بیمه میلیاردها تومان بابات دیه‌ی کشته‌های حوادث جاده‌ای پرداخت می‌کند.

سوال اصلی اینجاست: مقصر اصلی تصادفات کیست و چه کسی مسئول پرداخت هزینه‌های ناشی از تصادفات است؟

هر تصادف حداقل یک مقصر دارد، خواه این مقصر راننده بی دقتی باشد که از قوانین تخطی کرده و خودرو خود را پیش از سفر تعمیر نکرده است، خودرویی باشد که به ناگاه خراب شده و یا جاده‎‌ای باشد که به موقع تعمیر نشده است.

برای کاهش تصادفات جاده‌ای اعم از وسایل نقلیه عمومی و یا سرویس‌های ایاب و ذهاب، قوانین بسیاری وجود دارد از جمله ممنوعیت رانندگی هنگام خواب آلودگی، بزوم تعویض راننده پس از طی مسافتی مشخص، داشتن معاینه فنی جهت اطمینان از صحت وسیله نقلیه و سایر قوانین اینچنینی. اما در بسیاری موارد تنها زمانی می‌توان متوجه ایرادات کار شد که حادثه مرگباری رخ داده است.

باید با استفاده از ابزاری خاص و یا روشی مشخص از حوادث پیش امده جلوگیری کرد و اگر حادثه‌ای رخ داده است مستنداتی وجود داشته باشد دال بر اینکه مقصر اصلی کیست و چه کسی باید خسارات ناشی از تلفات را متحمل شود.

اهمیت بهینه‌سازی سرویس ایاب و ذهاب شرکت ها

یکی از مسائلی که در بخش نیروی انسانی سازمان‌ها باید مورد توجه قرار گیرد چگونگی اختصاص سرویس ایاب و ذهاب پرسنل مخصوص برای سازمان‌هایی که در فاصله دورتری از شهرها واقع شده‌اند، می‌باشد.

بهینه‌سازی سرویس ایاب و ذهاب در افزایش کارایی و راندمان کاری نیروی انسانی و همچنین رضایت شغلی تاثیر بسزایی دارد. علاوه بر اهمیت سلامت کارکنان که با سرویس ایاب و ذهاب شرکت از اقصی نقاط شهر به محل کار خود سفر نمایند، به موقع رسیدن به مقصد، رفاه و آسایش، پایین بودن درصد ریسک تصادف نیز از اهمیت زیادی برخوردار است.

اگر شرایط اختصاصی تعیین شده برای انجام امور ایاب و ذهاب کارکنان نگاهی بیندازیم می‌بینیم که

حرکت سرویس‌ها باید از مبداء به مقصدهای مشخص و در ساعت‌های مشخصی صورت گیرد.
مسیرها باید از قبل تعیین شده باشد و رانندگان تنها در این مسیرها عبور و مرور داشته باشند.
رانندگان باید از سوار کردن افراد غیر مجاز خودداری کنند.
در پاره‌ای موارد موضوع قرارداد بین شرکت و رانندگان در ساعات غیر اداری نیز پا برجاست.
سیستم گرمایش زمستانی و سرمایش تابستانی باید در طول سفر روشن باشد.
کلیه ناوگان باید راس ساعت مقرر در مکان تعیین شده حضور داشته باشند.
ناوگان باید به موقع و سر زمان مورد نیاز تعمیرات شده و کلیه نقوص فنی برطرف شود.
میزان صلاحیت رانندگان با استفاده از گواهینامه آن‌ها و میزان جرائم قبلی تعیین شود.
کارکرد رانندگان و ناوگان طبق چک لیست‌های کنترل و ارزشیابی ماهانه صورت گیرد.
تغییر مسیر و ساعت حرکت باید با هماهنگی صورت گیرد و کلیه مدیران باید از این تغییر آگاهی داشته باشند
ناوگان و رانندگان باید با یکدیگر مرتبط بوده و بدون هماهنگی قبلی تغییر نکنند.
جبران خسارت ناشی از غفلت رانندگان بر عهده رانندگان است.
هزینه‌های سوخت و تعمیرات و نگهداری در طول قرارداد به عهده سازمان است. در برخی موارد نیز به عهده پیمانکاران است.

پس می‌توان نیازهای سرویس ایاب و ذهاب شرکت ها را به بخش‌های زیر تقسیم‌بندی کرد:

  1. تعریف دقیق مسیرها و ثبت مبداء و مقصد با امکان ثبت زمان
  2. تعریف محدوده‌های جغرافیایی با امکان دریافت هشدار در صورت خروج از محدوده
  3. تشخیص رانندگان با استفاده از اثر انگشت و یا کارت شناسایی
  4. شناسایی مسافران با استفاده از اثر انگشت و یا کارت شناسایی
  5. کنترل دمای داخل کابین
  6. ردیابی آنلاین خودرو در موقعیت جغرافیایی در لحظه
  7. ثبت رفتار رانندگان و امتیازبندی آن‌ها
  8. ثبت کارکرد رانندگان و امتیازبندی آن‌ها
  9. تعریف ناوگان و رانندگان مرتبط کردن آن‌ها به یکدیگر
  10. امکان بازرسی گزارشات پیشین برای تعیین نقش رانندگان در خسارات به وجود آمده
  11. کنترل سوخت مصرفی
  12. کنترل و ثبت تعمیرات و نگهداری

راهکار بهینه‌سازی سیستم سرویس ایاب و ذهاب شرکت ها

شرکت سامانه‌ساز دلفین آپادانا، با ارائه ماژول ایاب و ذهاب امکان مکانیزه کردن رفت و آمد کارکنان، هوشمندسازی روابط و افزایش امنیت و سرعت خدمات را امکان‌پذیر کرده است. همچنین مدیران نقلیه می‌توانند با دسترسی به اطلاعات و داده‌های سامانه مدیریت ناوگان و ماژول ایاب و ذهاب، وضعیت خدمت رسانی پیمانکاران را از راه دور نظارت کنند.

خدمات ماژول ایاب و ذهاب سامانه مدیریت ناوگان دلفین

اگر شرایط اختصاصی تعیین شده برای انجام امور ایاب و ذهاب کارکنان نگاهی بیندازیم می‌بینیم که

مدیریت و زمان‌بندی سرویس‌ها و تعریف مبدا و مقصد مشخص و همچنین تعریف محدوده‌های جغرافیایی دایره‌ای و چند ضلعی
کنترل زمان ورود و خروج ناوگان به محدوده‌های جغرافیایی
ردیابی آنلاین ناوگان ایاب و ذهاب در مسیرها و محدوده‌های تعریف شده
تعریف ناوگان و رانندگان و امکان اختصاص آن‌ها به یکدیگر
امکان شناسایی رانندگان و مسافران با استفاده از ابزار شناسایی اشخاص و جلوگیری از ورود افراد غیر مجاز
کنترل دمای داخل کابین با استفاده از سنسور دما
ثبت زمان روشن شدن ناوگان با کنترل وضعیت سوئیچ
ثبت جداول تعمیرات و نگهداری و دریافت هشدار زمان سرویس
کنترل رفتار رانندگان و تشخیص رانندگان تهاجمی با امتیاز بندی آن‌ها
امکان مانیتورینگ عملکرد رانندگان و ثبت کلیه داده‌ها ((در صورت نیاز به داده‌های پیشین امکان گزارش گیری وجود دارد.))
امکان کنترل سوخت مصرفی و کاهش هزینه‌های آن