ردیاب موبایل
تلفنهای هوشمند به عنوان ردیاب موبایل دستگاههای ثبت الکترونیک اطلاعات خودروها در آینده خواهند بود که صنعت حملونقل را تحت تاثیر قرار میدهند…اما محدودیتها را فراموش نکنید. تلفن های هوشمند با سرعتی باور نکردنی دنیا را به تسخیر خود درآوردهاند. مناظره مدیرعامل مایکروسافت، استیو بالمر و دیوید لیبمن در باب این موضوع شنیدنی است. چرا که بالمر با بی حوصلگی اعلام کرد: ” هیچ شانسی وجود ندارد که آیفون بتواند سهم قابل توجهی از بازار را از آن خود کند. هیچ شانسی وجود ندارد! کالاهایی که با یارانههای ۵۰۰ دلاری جای خود را در بازار باز کردهاند..” اما امروزه تلفن های هوشمند به سرعت در حال پیشرفت هستند و تقریبا هر کسی یک تلفن هوشمند دارد که تمام مدت روز و هفته همراهش است. بنابراین چرا از آنها به عنوان دستگاه ردیاب موبایل برای مدیریت ناوگان خودرو استفاده نکنیم؟
دسترسی به وب با استفاده از موبایل توسط اپراتورهای شخصی صورت می گیرد. مطالعات ارتباطی over drive در سال ۲۰۱۴ از اپراتورهای شخصی نشان داد که بیش از ۷۵ درصد از مردم دنیا به وب دسترسی دارند که ۵۰ درصد آنها برای این دسترسی از تلفن هوشمند خود استفاده میکنند ضمن اینکه استفاده از گوشیهای هوشمند توسط ۴۰ درصد از آنها در روز بارها و بارها تکرار میشود.
چرا در حالیکه نیمی از اپراتورهای شخصی به تلفنهای هوشمند دسترسی دارند، از آن به عنوان دستگاه ردیاب موبایل خودرو برای مدیریت ناوگان استفاده نمیکنند؟ این کار علی رقم راحتی از نظر مالی نیز مقرون به صرفه میباشد. این عاقلانه نیست که برای خرید موبایل هوشمند خود هزینه کنید و دوباره برای مدیریت ناوگان از دستگاه دیگری استفاده کنید؟
امروزه تلفنهای هوشمند قابلیت هرکاری را دارند. پرداخت صورتحساب، کنترل فرآیندهای داخلی خانه و حتی چک کردن وضعیت سلامت جسمی از طریق این گجتها امکانپذیر است. حضور تلفنهای هوشمند انقلاب عظیمی را در صنعت ردیابی ایجاد کرده است چرا که با استفاده از ظرفیتهای تلفنهای هوشمند میتوان مسیریابی، اعزام نیرو، حمل و نقل بر اساس تقاضا یا مطلع کردن راننده پیش از ورود به محدوده پارکینگ و مشخص کردن جایگاه های خالی را انجام داد.
مشکل تلفن های هوشمند و تبلت ها این است که تنها برای استفاده به عنوان دستگاه ثبت اطلاعات موقعیت و وضعیت خودرو ساخته نشدهاند. این دستگاه های مصرفی برای برآورده کردن تقاضای روز افزون بخش قابل توجهی از مردم که خواهان استفاده از تلفن های خود برای چت کردن، اشتراک گذاری عکس ها و گوش دادن به موسیقی و تماشای ویدئو هستند تولید شدهاند.
فناوری سخت افزاری و عملکرد دستگاههای موبایل بسیار متفاوت است. بنابراین بهترین دستورالعمل برای کسی که میخواهد از تلفن هوشمند یا تبلت خود به عنوان دستگاه ردیاب موبایل و مدیریت ناوگان خودروها استفاده کند چیست؟ برای پاسخ به این سوال باید ابتدا نگاهی دقیقتر به عملکرد سختٰافزارهای مدیریت ناوگان و ردیابی خودرو داشت و نهایتا قابلیتهای تلفن همراه مورد تحلیل قرار گیرد.
در سیستمهای مدیریت ناوگان، خودروها کنترل و نظارت میشوند نه افراد. بنابرین در صورت استفاده از ردیاب موبایل، راننده میتواند آن را همراه خود از خودرو خارج نموده و همراه داشته باشد درصورتیکه ممکنه است خودرو وضعیت و موقعیت متفاوتی داشته باشد.
تولیدکنندگان دستگاههای تلفن همراه مانند گوگل و اپل به طور مداوم به دنبال راه حلهایی برای بهینهسازی طول عمر باطریها و افزایش سرعت سیستم دستگاههای هوشمند هستند. یکی از راههای صرفهجویی در مصرف انرژی باطری این است در صورت عدم نیاز به برنامههای خاص آنها را باز نگذاریم. گوگل قصد دارد در آینده محدودیتهایی را برای برنامههای پس زمینه اعمال کند. اپل در دستورالعملهای بازنگری خود اشاره میکند که نرمافزارهای چند وظیفهای ممکن است فقط برای خدمات پس زمینه جهت اهداف موردنظر خود مانند VOIP، پخش موسیقی در پس زمینه، موقعیت، تکمیل کار، هشدارهای محلی و … استفاده کند و بسیاری از فرایندها را محدود خواهند کرد. این کار برای کاربران تلفن های هوشمند و تبلت ها خوب است. ولی برای رانندگانی که سعی می کنند تا از تلفن های هوشمند خود برای مدیریت ناوگان و ردیابی خودرو در پس زمینه استفاده کنند خوب نخواهد بود. چرا که شارژ باطری را در مدت زمان کوتاهی به صفر خواهد رساند.
مدیریت ناوگان مبتنی بر گزارشهای عملکرد سنسورهای جانبی مانند دور موتور، دمای موتور، وزن بار، سرعت چرخها، وضعیت پدالها و غیره نیازمند اتصال دستگاه ردیاب به سنسورهای نصب شده روی خودرو و یا شبکه CAN و ECU مرکزی خودرو است. دستگاه موبایل باید از طریق کابل یا به صورت بی سیم به سنسورها یا شبکه CAN متصل شود. کاملا ضروری است در هنگامی که خودرو در حال کار است دستگاه و تجهیزات جانبی همیشه به هم متصل هستند.
با راه حل سیمی، راننده ها باید همواره به یاد داشته باشند که برای محاسبه درست عملکرد توسط موبایل این دو (ردیاب موبایل با سنسورها یا شبکه CAN) باید همواره به هم متصل باشند. اما قطعا راننده نمیتواند در هنگام رانندگی همواره نگران اتصال یا عدم اتصال سیم نیز باشد.
بلوتوث رویکرد دیگری است که فروشندگان ELD برای این اتصال استفاده می کنند. با استفاده از بلوتوث هم چنان راننده باید اتصال موبایل و جعبه سیاه را چک کند و از اتصال آنها اطمینان حاصل کند. اگر اتصال بلوتوث قطع شود، و راننده فراموش کند این اتصال را چک کرده و برقرار کند باید رویدادهای ثبت نشده به صورت دستی اصلاح و ثبت شود.
دلیل عمده این موضوع عدم همکاری بین تراشه های مختلف است. صدها تراشه و رابط مختلف برای اتصال با بلوتوث، از صدها تولید کننده مختلف وجود دارد. بلوتوث ها دارای باند ۲٫۴ GHz اند که مشابه باند مایکروویو و وای فای است که برای حداقل کردن احتمال تداخلات پیشنهاد می شود تراشههای مورد نظر در نزدیکی دستگاه AVL نصب نشوند.
عمر کوتاه باطری یک چالش دائمی برای مالکان تلفن های هوشمند است. در حالی که دستگاه های موبایل هر ساله قدرتمند تر و سریع تر می شوند اما همچنان مشکل عمر کوتاه باطریها به قوت خود باقیست. هر چقدر تقاضا برای تلفن های هوشمند و استفاده از برنامههای کاربردی آنها افزایش می یابد، توان باطری روز به روز کاهش پیدا کرده و به جایی میرسد که موبایل تنها ساعاتی کوتاه میتواند بدون اتصال به شارژر روشن بماند. با توجه به نیازمندیهای مدیریت ناوگان دستگاههای AVL، تمام فعالیتهای حودروها باید همواره مورد نظارت قرار بگیرد. اما شما نمی توانید برای دسترسی دائمی به اطلاعات، به ردیاب موبایل خود وابسته شده و همواره آن را روشن بگذارید.
دنیای تلفن هوشمند و فنآوریهای استفاده شده در آنها به سرعت در حال تغییر است. بسیاری از کاربران تلفن های هوشمند مشتاقانه منتظر مدل بعدی می مانند که در اغلب موارد خیلی زود و در حدود هر ۲سال یک بار در دسترس عموم قرار می گیرد. همه ما به خاطر می آوریم زمانی که اپل کانکتور داکت ۳۰ پین خود را به استاندارد جدید ۸ پین به نام رعد و برق در سال ۲۰۱۲ تغییر داد، اما تنها با گذشت مدت زمانی کوتاه در حال توسعه یو اس بی سی (USB C) به عنوان اتصال بعدی شد و ممکن است کاربران آیفون دوباره مجبور به خرید کابل های جدید بشوند. دستگاه های اندروید نیز در حال پیمودن مسیر مشابه با گذار آخرین دستگاه ها از Micro USB به USB C هستند. بنابراین در این دنیای همواره در حال تغییر که سازندگان دستگاه های موبایل سخت افزارها و سیستم عامل های جدیدی را مورد استفاده قرار میدهند، ممکن است دیگر ردیاب موبایل که به ماژول کنترل موتور خودرو متصل می شود نتواند به سادگی با آن ارتباط برقرار کند.