دیسپاچینگ و نقش آن در شرکت های برق

دیسپاچینگ چیست و نقش مثبت آن در شرکتهای برق

دسترسی سهل و آسان به منابع الکتریکی ،افزایش تولید، تقاضای رو به رشد و پیشرفت بی وقفه لوازم خانگی و صنعتی و وجود زیرساختهای مناسب برای توسعه نیروگاه های برق از نقاط قوت و فرصتهای پیشروی این صنعت میباشد. با گسترش یافتن و فراگیر شدن صنعت برق و وابستگی روزافزون مشترکین به انرژی الکتریکی نسبت به سایر انرژی­ها، ارائه خدمات بی­وقفه و رفع سریع خاموشی­ها به ­منظور افزایش شاخص رضایت­مندی مشترکین و افزایش قابلیت اطمینان، ایجاد بستری نوین جهت تحقق این امر را ضروری می­نماید. در بین شاخص های شرکت توانیر شاخصSAIDI (میانگین مدت زمان خاموشی به ازای هر مشترک در سال به دقیقه) از اهمیت ویژه ای برخوردار است که یکی از موارد مهم جهت اثربخشی این شاخص کاهش مدت زمان اعزام اکیپ های عملیاتی به محل حادثه در خاموشیهای ناخواسته و رفع خاموشی با سرعت بیشتر می باشد و از خطرات احتمالی جلوگیری خواهد کرد. سامانه دیسپاچینگ با به حداقل رساندن خاموشی ها و قطعی برق در منطقه خطر افت فرکانس را تا حد زیادی کاهش میدهد ضمن اینکه در صورت خاموشی با سرعت بخشیدن به عملیات  اعزام ماموران به محل حادثه،گزارشگیری کامل از عملکرد آنها و همچنین رصد دقیق روند و مراحل عملیات توسط اپراتور، عکس العمل به موقع در رفع ایرادات فرکانس را ایجاد کرده و موجب اثربخشی فعالیتهای این حوزه خواهد شد ضمن اینکه خودروهای عملیاتی و ارتباط آنها با نرم افزار GIS برای اولین بار در شرکت توزیع برق استان کرمانشاه با همکاری شرکت دلفین آپادنا راه اندازی گردید که اجرای این پروژه باعث شد خودروها با سرعت عمل بالاتری به محل خاموشی اعزام گردند که این فرآیند با دریافت مختصات مکانی محل خاموشی از سامانه GIS و انتخاب نزدیکترین خودرو و ارسال رکورد خاموشی به آن خودرو انجام خواهد شد. همچنین همزمان با رفع خاموشی، اطلاعات خاموشی شامل (سطح ولتاژ، محل دقیق حادثه، نوع کلید قطع شده، علت بروز خاموشی و ….) توسط نفرات مستقر در محل خاموشی تکمیل و به مرکز عملیات ارسال میگردد، که دقت و صحت موارد مذکور در تحلیل خاموشی ها و برنامه ریزی های هدفمند در پایداری شبکه موثر خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *