ابزار مورد نیاز جهت هوشمندسازی فرآیند خدمات پس از فروش خودرو

onlhj

تغییرات گسترده در صنعت خودروسازی باعث شده است که بازارهای وابسته به آن‌ها از جمله بازار خدمات پس از فروش خودرو نیز چهره‌ای جدید به خود بگیرند. انقلابی که در تکنولوژی و بازار خودرو رخ داده است بر هیچکس پوشیده نیست. همان‌طور که در مقاله پیشین اشاره شد ناوگان خودرویی به کامپیوترهایی متحرک تبدیل شده‌اند که کم کم چهره شهرها و خیابان‌ها را تغییر می‌دهند و بر زندگی مردم تاثیر می‌گذارند.

خودروهای متصل

در مقاله قبلی نقش کلیدی داده‌های جمع‌آوری شده از خودروها در افزایش بهره‌وری شرکت‌های خدمات پس از فروش خودرو مورد بررسی قرار گرفت. در این مقاله سعی بر آن است که ابزارهای مورد نیاز جهت ثبت این داده‌ها معرفی گردد. ابتدا اهداف کلی هوشمندسازی خودروها، تاثیر آن در خدمات پس از فروش خودرو  و در نهایت سخت‌افزار و نرم‌افزارهای مورد نیاز، بررسی می‌شود.

  1. امکان تهیه کالا و خدمات در هر زمان و مکان توسط مصرف کننده نهایی
  2. ایجاد امکان تعیین زمان و مکان دریافت خدمات توسط صاحبان ناوگان
  3. کاهش هزینه‌های سازمانی و شخصی صاحبان ناوگان
  4. امکان دریافت بازخورد جهت افزایش رضایت مشتریان
  5. کاهش مراجعات حضوری

به طور کلی اهداف شرکت‌های ارائه دهنده خدمات پس از فروش خودرو را می‌توان در ۵ مورد فوق خلاصه کرد.

ابزارهای مورد نیاز جهت پوشش ۵ هدف فوق

به جدول زیر دقت کنید:

مزایای به کارگیری داده‌های خودروهای متصلهدف پوشش داده شده
دیاگ از راه دورکاهش امکان خطا در تشخیص مشکلات خودرو

کاهش هزینه‌های سازمانی و شخصی

دریافت خدمات در هر زمان و مکان

کاهش مراجعات حضوری

بهره‌گیری از دکمه SOSثبت لحظه‌ای مشکلات و ارسال خدمات در لحظه

امکان تهیه کالا و خدمت فارغ از زمان و مکان

ثبت کلیه اطلاعات خودرو و عملکرد رانندگان

امکان دریافت بازخورد از کیفیت خدمات جهت بهبود عملکرد

امکان تعیین زمان و مکان توسط رانندگان

آنچه در این بخش حائز اهمیت است این است که چه ابزاری مزایا و اهداف جدول فوق را قابل دسترسی خواهد کرد.

سخت‌افزار با قابلیت اتصال به OBD و شبکه CAN خودرو

  OBD و ECU  دو بخش مهم در فرآیند هوشمندسازی ناوگان خودرویی می‌باشند. این دو بخش گزارش کاملی از عملکرد خودرو و وضعیت فنی آن را در اختیار دارند. در صورتی که ردیابی با قابلیت خواندن اطلاعات ECU و OBD بر روی خودرو نصب شود علاوه بر شرکت‌های سازنده خودرو، صاحبان ناوگان و شرکت‌های خدمات پس از فروش نیز دسترسی کاملی به وضعیت خودرو خواهند داشت.

به عنوان مثال در صورتی که خودرو به مشکل فنی بر بخورد اطلاعات جمع‌آوری شده توسط ردیاب خودرو و دیاگ از راه دور، فرآیند تشخیص مشکلات با دقت و سرعت بیشتری پیش می‌برد.

تولید کننده ردیاب خودرو

نرم‌افزار مدیریت ناوگان

اطلاعات به روز از وضعیت کلی خودرو با استفاده از نرم‌افزار مدیریت ناوگان خودرویی در اختیار ذی‌نفعان این داده‌ها قرار می‌گیرد. همچنین تحلیل انجام شده توسط این نرم‌افزارها و گزارشات متنوع آن‌ها، باعث می‌شود که مدیران و صاحبان ناوگان در هر سطح دانشی کنترل کاملی بر تمام اجزاء ناوگان داشته باشند.

فعال کردن دکمه SOS

همان‌طور که در مقاله قبلی گفته شد جهت افزایش سرعت و بهره‌وری خدمات نیاز است که ردیاب متصل به خودرو با دکمه SOS فعال شود. با این شرایط بروز مشکلات و حوادث غیر قابل پیش‌بینی تماس اضطراری با اورژانس، تعمیرگاه، بیمه و پلیس راهنمایی و رانندگی برقرار شده و در حداقل زمان ممکن خود را به محل حادثه می‌رسانند.

اپلیکیشن موبایلی مدیریت ناوگان خودرو

قطعا کنترل فعالیت‌های فوق و سرعت بخشیدن به عملیات‌ها تنها با نرم‌افزار تحت وب امکان‌پذیر نخواهد بود. در دسترس بودن موبایل ‌هوشمند و توسعه ا‌پلیکیشن‌ها می‌تواند کانال ارتباطی مناسبی بین شرکت‌های خدمات پس از فروش با صاحبان خودرو‌ ایجاد کند. به همین منظور نمایش خطاهای رخ داده در خودرو، فرخوانی خودروها از سوی شرکت‌های خدمات پس از فروش و یادآور تعمیرات و تعویض قطعات به جهت پیشگیری از خسارت‌ها طراحی شده است.

اپلیکیشن ردیاب خودرو و مدیریت ناوگان وینا
جایگاه ابزار عنوان شده در فرآیند خدمات پس از فروش نوین خودرو
خودروهای متصل
خودروهای متصل

در فرآیند فوق جایگاه ابزار و عملکرد آن نمایش داده شده است.

د رنهایت

از دو دیدگاه مصرف کننده و خدمات رسان این موضوع قابل بررسی است. از دیدگاه خدمت رسان، خدمات پس از فروش با کیفیت، افزایش سرعت خدمات و همچنین ایجاد مزیت رقابتی در این شرکت‌ها از جمله مزایایی است که با هوشمندسازی دریافت می‌کنند. رانندگان ناوگان نیز با دریافت سرویس‌هایی نوین، کاهش هزینه‌ها با آرامش بیشتر رو به رو خواهند بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *