تحليل عملكردی سامانه مديريت ناوگان دلفين در بنیاد مسکن انقلاب اسلامی کشور

بنیاد مسکن

مقدمه

تشکیل نهادهای برآمده از دل انقلاب همانند بنیاد مسکن انقلاب اسلامی جهت خدمت گذاری هر چه بیشتر، تاثیر شگرفی در رشد و توسعه کشور داشته است. امور اجرایی و ماشین آلات عمرانی بنیاد مسکن هم اکنون بیش از ۱۱۲۰ دستگاه ماشین آلات سنگین و نیمه سنگین در سطح کشور برای اجرای پروژه های عمرانی در اختیار دارد.

استان گلستان با مساحتی در حدود ۲۲ هزار کیلومتر مربع بیست و یکمین استان کشور از نظر وسعت می باشد و دارای ۳۶ دستگاه خودرو سنگین و نیمه سنگین مي باشد.

زوايای بررسي شده در طرح

  • كنترلی

    رعایت تناژ استاندارد ماشین آلات در بارگیری، تعمیر و نگهداری خودرو ها

  • خدماتی

    انجام امور عمرانی و ساختمانی با سرعت و دقت بیشتر

  • اقتصادی

    خاموشی دستگاه در زمان توقف، کاهش مدت زمان درجا، نزدیک شدن ساعت کار راننده به زمان کار مفید

  • مديريتی

    مدیریت بر سیستم حمل و نقل، ایده آل نمودن زمان توقف رانندگان و زمان استراحت

با عنایت به بررسی و کنترل های آنلاین صورت گرفته توسط مدیران گروه در موارد زیر توانسته ایم بر بالا بردن سطح مدیریت بر سیستم ناوگان حمل و نقل بیافزاییم :

  • جلوگیری از خاموشی های بی مورد و جابجایی دستگاه به محل کار فعال
  • استفاده از ظرفیت مناسب در اجرای عملیات برای مثال کارخانه آسفالت، خاکبرداری
  • استفاده بیشتر از دستگاهای موجود در منطقه فعالیت جهت تسریع در حمل ( تیغ زدن بستر )
  • افزایش ساعت مفید دستگاها و نزدیک کردن این ساعت به ایده آل بودجه

بنیاد مسکن انقلاب اسلامی جهت پیشگیری و مقابله به موقع با مشکلات فوق بر آن شد تا راه حلی بنیادی برای حل چالش های پیش رو پیدا کند که همین مسئله شروع همکاری این سازمان با شرکت سامانه ساز دلفین آپادانا را باعث شد.

شرکت سامانه ساز دلفین آپادانا با بررسی دقیق و موشکافانه و تحلیل ساختار و مشکلات مربوط به ماشین آلات حمل و راهسازی و … به این نتیجه رسید که کلیه دغدغه های این سازمان را میتوان در چند مورد به صورت خلاصه بیان کرد :

  • عدم ردیابی آنلاین خودروهای خدمتی و حمل و نقل و اعلام آخرین موقعیت آن ها
  • نداشتن سیستم محاسبه مجموع کارکرد مفید و غیر مفید ( درجا ) همچنین میزان خاموشی دستگاه در زمان توقف
  • نداشتن مستنداتی مبنی بر عملکرد راننده و رفتار وی برای کاهش هزینه های تعمیر و نگهداری
  • مدیریت ساعت کارکرد رانندگان و همچنین زمان استراحت آن ها
  • عدم مدیریت نیروی انسانی و نداشتن مدارکی مبنی بر اینکه ماشین و خودروی مورد نظر در خدمت کدام نیروی انسانی است
  • نداشتن قابلیتی جهت تعریف محدوده ها
  • عدم گزارش نیروی انسانی مبنی بر مدت زمان انجام ماموریت
  • عدم نظارت بر بارگیری میزان وزن بارگیری شده توسط ماشین آلات حمل و نقل
  • فقدان سیستمی برای نظارت بر میزان سوخت مصرفی
  • عدم مدیریت هزینه های مصرفی ماشین آلات

شاید این سوال مطرح شود که چرا بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، شرکت سامانه ساز دلفین آپادانا را برای این منظور انتخاب کرده است؟

شرکت سامانه ساز دلفین آپادانا با سابقه ای ۶ ساله و فعالیت های تخصصی در زمینه شرکت های حمل و نقل، معدن، خودروسازی ها، ارگان های دولتی و شرکت های خصوصی معتبر در زمینه تامین ردیاب های اروپایی روپتلا در کنار نرم افزار مدیریت ناوگان خودرو که طراحی تیم مهندسی این شرکت است توانسته است کارنامه ای غنی از خود به جای گذارد، که هم اکنون بنیاد مسکن انقلاب اسلامی کشور بیش از ۱۱۲۰ دستگاه ماشین آلات سنگین و نیمه سنگین خود را مجهز به این سامانه نموده و مدیریت می نماید.

در تحقیق حاضر به روش نمونه گیری تصادفی با استفاده از جدول مورگان تعداد ۳۶ خودرو برای بررسی انتخاب شدند که همگی آن ها در تاریخ ۱۳۹۵/۰۲/۰۵ مجهز به سیستم مدیریت ناوگان خودرو بوده اند، فعالیت کرده اند که از این تاریخ کلیه فعالیت های این ۳۶ خودرو ثبت و ضبط شده است.

در ادامه به بررسی کامل و دقیق پروژه فوق پرداخته و عملکرد ماشین آلات بنیاد مسکن استان گلستان را قبل و بعد از اجرای سیستم مدیریت ناوگان خودرو از نظر می گذرانیم.

null

بررسی موردی مشكلات و راه حل های ارائه شده

راه حل :

راه حلی که شرکت دلفین آپادانا برای این مشکل ارائه کرد سیستم مدیریت ناوگان بود که شامل ردیاب خودرویی به همراه متعلقات جهت هر خودرو به همراه نرم افزار مدیریت ناوگان است.

مشكل :

نداشتن سیستم محاسبه مجموع کارکرد مفید و غیر مفید ( درجا ) همچنین میزان خاموشی دستگاه در زمان توقف.

در جدول زیر شاهد اطلاعات سیستم قبل از نصب ردیاب، راه اندازی سیستم مدیریت ناوگان دلفین و بعد از آن خواهید بود

كاهش كاركرد درجا

عنوان زمان روشن بودن زمان خاموش بودن درصد كاركرد درجا به روشن بودن مسافت طي شده مدت كاكرد درجا ماه مربوطه در سال ۹۵
۱۷۱-۱۴۰ ۳۰۵:۵۱:۴۱ ۴۱۴:۸:۱۸ ۰٫۷۰ ۵۷۲۷٫۱۳۵ ۲۱۴:۳۴:۳۷ خرداد
۱۷۱-۱۴۰ ۲۷۹:۲۱:۵۸ ۴۴۰:۳۸:۱ ۰٫۳۸ ۵۱۸۰٫۰۳۵ ۱۰۴:۴۵:۵۲ تير
۱۷۱-۱۴۰ ۱۸۲:۷:۲ ۵۳۷:۵۲:۵۷ ۰٫۱۴ ۹۳۸۵٫۸۳۵ ۲۵:۴۲:۴۲ مرداد
۱۷۱-۱۴۰ ۱۸۴:۸:۵ ۵۳۶:۵۱:۵۴ ۰٫۱۲ ۸۳۱۰٫۴۸۵ ۲۱:۲۰:۵ شهريور
۱۷۱-۱۴۰ ۲۲۱:۴۴:۲ ۴۹۸:۱۵:۵۷ ۰٫۱۱ ۱۰۰۴۲٫۷۹۵ ۲۳:۲۱:۶ مهر

null

ميزان خاموشی دستگاه در زمان توقف

null

با توجه به درصد خاموشی به توقف و افزایش این درصد در کمپرسی تک به میزان ۳۶ درصد و در کمپرسی جفت به میزان ۳۱ درصد

رديف نوع دستگاه تعداد دستگاه افزايش خاموشی در يك دوره ۱۰ روزه مدت زمان خاموشی يك ماهه مجموع خاموشی ها در بازه ۴ ماهه مبلغ سوخت (ريال) مبلغ روغن (ريال) ساير هزينه ها مجموع هزينه ها (ريال) پيش بينی صرفه جویی سالانه در سال (ريال)
۱ كمپرسی تك ۱۰ ۳:۴۴:۴۰ ۱۰:۰۶:۳۷ ۴۰:۲۶:۲۶ ۷۹۶۲۵ ۱۱۰۸۷ ۳۶٫۶۸۴٫۵۲۸ ۱۱۰٫۰۵۳٫۵۸۴
۲ كمپرسی جفت ۱۶ ۲:۵۳:۵۴ ۷:۴۹:۳۳ ۳۱:۱۸:۱۲ ۹۱۰۰۰ ۱۲۳۹۱ ۵۱٫۷۸۳٫۹۴۳ ۱۵۵٫۳۵۱٫۸۳۱
مجموع ۲۶۵٫۴۰۵٫۴۱۵

کنترل بر میزان بار حمل شده به محل پروژه

كنترل و مقايسه آماری مقدار بار مجاز حمل شده توسط كمپرسی جفت
رديف نوع دستگاه شماره كمپرسی ماه مربوطه تناژ ما به التفاوت
۱ جفت ۲۸۳۹۷ ارديبهشت ۱۳۷۸۶٫۸۹ ۱۷۰٫۵
۲ مهر ۱۳۹۵۷٫۳۶

كنترل و مقايسه آماری مقدار بار مجاز حمل شده توسط كمپرسی تك
رديف نوع دستگاه شماره كمپرسی ماه مربوطه تناژ ما به التفاوت
۱ تك ۴۵۴۷۷ ارديبهشت ۹۵۰۱٫۹۴ ۱۸۹٫۲
۲ مهر ۹۶۹۱٫۱۵

كنترل و مقايسه آماری مقدار بار مجاز حمل شده توسط كمپرسی جف
رديف نوع دستگاه شماره كمپرسی ماه مربوطه تناژ ما به التفاوت
۱ جفت ۴۵۴۷۹ ارديبهشت ۱۳۲۴۱٫۹۳ ۶۰۰٫۱
۲ مهر ۱۳۸۴۲٫۰۴

افزایش ساعت مفید راننده و نزدیک شدن آن به ساعت کارکرد دستگاه

رديف ماه مربوطه نوع دستگاه كد دستگاه زمان روشن بودن (ساعت) ساعت كاركرد مفيد راننده (ثبت ims) ما به التفاوت ساعات (ساعت) توضيح
۱ خرداد تك ۱۷۱-۱۴۰ ۳۲۸:۱۰:۱۴ ۲۵۰:۱۱:۰۰ ۷۷:۵۹:۱۴ تفاوت ساعت GPS پس از نصب نرم افزار كاركرد مفيد و دستگاه بسيار به هم نزديك شده ند
۲ مهر ۱۷۱-۱۴۰ ۲۲۱:۴۴:۰۲ ۲۲۱:۱۵:۰۰ ۰۰:۲۹:۰۲
۳ خرداد جفت ۱۷۱-۱۰۸ ۳۴۸:۴۶:۰۰ ۲۰۱:۵۲:۰۰ ۱۴۶:۵۴:۰۰ تفاوت ساعت GPS پس از نصب نرم افزار كاركرد مفيد و دستگاه بسيار به هم نزديك شده ند۲
۴ مهر ۱۷۱-۱۰۸ ۱۹۴:۳۵:۰۰ ۱۸۸:۵۲:۰۰ ۰۵:۴۳:۰۰

درصد خاموشی نسبت به توقف كمپرسی های تك
شماره دستگاه ماه مربوطه مدت زمان توقف مدت زمان روشن بودن مدت زمان خاموش بودن درصد روشن بودن به توقف درصد خاموشي نسبت به توقف توضيحات
۱۷۱-۱۰۳ تير ۱۴:۵۷:۳۸ ۰۶:۳۳:۲۵ ۰۸:۲۴:۱۳ ۰٫۴۴ ۰٫۵۶ كاركرد دهه اول با توقفات بيش از ۱۵ دقيقه لحاظ شده است
۱۷۱-۱۰۳ مرداد ۰۶:۵۱:۵۸ ۰۰:۵۶:۲۷ ۰۵:۵۵:۳۱ ۰٫۱۴ ۰٫۸۶
۱۷۱-۱۰۳ شهريور ۱۹:۲۲:۰۱ ۰۴:۲۷:۴۸ ۱۴:۵۴:۱۳ ۰٫۲۳ ۰٫۷۷
۱۷۱-۱۰۳ مهر ۱۲:۰۸:۴۹ ۰۰:۵۰:۱۹ ۱۱:۱۸:۳۰ ۰٫۰۷ ۰٫۹۳

درصد خاموشی نسبت به توقف كمپرسی های جفت
شماره دستگاه ماه مربوطه مدت زمان توقف مدت زمان روشن بودن مدت زمان خاموش بودن درصد روشن بودن به توقف درصد خاموشي نسبت به توقف توضيحات
۱۷۱-۱۱۱ تير ۱۱:۱۴:۰۹ ۰۴:۴۳:۴۱ ۰۷:۱۴:۲۴ ۰٫۴۲ ۰٫۶۴ كاركرد دهه اول با توقفات بيش از ۱۵ دقيقه لحاظ شده است
۱۷۱-۱۱۱ مرداد ۱۰:۳۵:۱۹ ۰۰:۴۹:۴۰ ۰۹:۴۵:۳۹ ۰٫۰۸ ۰٫۹۲
۱۷۱-۱۱۱ شهريور ۱۲:۰۹:۰۵ ۰۱:۰۴:۵۹ ۱۱:۰۴:۰۶ ۰٫۰۹ ۰٫۹۱
۱۷۱-۱۱۱ مهر ۰۹:۳۰:۴۳ ۰۰:۲۹:۱۱ ۰۹:۰۱:۳۲ ۰٫۰۵ ۰٫۹۵

رعایت میزان زمان توقف جهت استراحت و ناهار و ...

پس از کنترل و تذکر به رانندگان ، مدت زمان جهت ناهار و نماز در حدود ۱ ساعت تقلیل یافت
خودرو تاريخ زمان شروع زمان پايان مدت زمان مجموع خواب دستگاه زمان روشن بودن زمان خاموش بودن توضيحات
۱۷۱-۱۴۰ ۱۳۹۵/۰۸/۰۱ ۱۲:۴۱:۵۷ ۱۲:۵۸:۴۸ ۰۰:۱۶:۵۱ ۰۰:۳۴:۰۸ ۰۰:۰۱:۵۸ ۰۰:۱۴:۵۳ مجاز
۱۷۱-۱۴۰ ۱۳۹۵/۰۸/۰۱ ۱۳:۴۳:۱۲ ۱۴:۰۰:۲۹ ۰۰:۱۷:۱۷ ۰۰:۰۰:۰۸ ۰۰:۱۷:۰۹
۱۷۱-۱۴۰ ۱۳۹۵/۰۸/۰۲ ۱۳:۱۲:۴۱ ۱۳:۵۷:۲۱ ۰۰:۴۴:۴۰ ۰۰:۴۴:۴۰ ۰۰:۰۱:۱۳ ۰۰:۴۳:۲۷ مجاز
۱۷۱-۱۴۰ ۱۳۹۵/۰۸/۰۳ ۱۳:۴۴:۲۲ ۱۴:۴۱:۴۸ ۰۰:۵۷:۲۶ ۰۰:۵۷:۲۶ ۰۰:۰۲:۱۲ ۰۰:۵۵:۱۴ مجاز
۱۷۱-۱۴۰ ۱۳۹۵/۰۸/۰۴ ۱۳:۵۸:۱۶ ۱۴:۲۳:۱۸ ۰۰:۲۵:۰۲ ۰۰:۲۵:۰۲ ۰۰:۰۳:۲۹ ۰۰:۲۱:۳۳ مجاز
۱۷۱-۱۴۰ ۱۳۹۵/۰۸/۰۵ ۱۳:۴۲:۲۶ ۱۴:۰۳:۴۳ ۰۰:۲۱:۱۷ ۰۱:۰۴:۴۹ ۰۰:۰۰:۱۱ ۰۰:۲۱:۰۶ مجاز
۱۷۱-۱۴۰ ۱۳۹۵/۰۸/۰۵ ۱۴:۰۵:۲۹ ۱۴:۴۹:۰۱ ۰۰:۴۳:۳۲ ۰۰:۰۲:۲۳ ۰۰:۴۱:۰۹

نتيجه گيری

رديف نوع صرفه جويی مبلغ صرفه جويی در سال (ريال)
۱ خاموشي زمان توقف دستگاه ۲۶۵٫۰۰۰٫۰۰۰
۲ كاهش مدت زمان كاكرد درجا ۱٫۰۰۱٫۰۰۰٫۰۰۰
۳ كنترل ميزان بار حمل شده ۴۷۳٫۰۰۰٫۰۰۰
مجموع ۱٫۷۳۹٫۰۰۰٫۰۰۰

با توجه به اینکه هزینه نصب سامانه ۵۹۴،۰۰۰،۰۰۰ ریال می باشد این مبلغ در مدت حدود ۵ ماه از طریق صرفه جویی در موارد فوق به سیستم برگشته است

علاوه بر موارد فوق تاثیراتی که ردیابی آنلاین ماشین ها داشته به همراه کنترل رانندگان، تاثیراتی غیر ریالی بر سازمان داشته است که بررسی آن ها شاید مثل موارد فوق به صورت عددی مقدور نباشد اما به راحتی می توان اثر مثبت این تغییرات را در سیستم مشاهده کرد از جمله :

  • ردیابی آنلاین خودروها باعث شده است میزان استفاده شخصی از خودروهای سازمانی تا حد زیادی کاهش یابد که این مهم خود باعث کاهش مصرف سوخت و هزینه های تعمیرات و نگهداری شده است.
  • میزان بهره وری کارکنان تا حد زیادی افزایش یافته است چرا که با این سیستم زمان حرف اول را در انجام ماموریت ها میزند پس باعث شده است که کارکنان بدون اتلاف وقت به ماموریت های محوله رسیدگی کنند.
  • به دلیل مدیریت کلیه امکانات و منابع خودرویی می توان پروژه ها را در اسرع وقت انجام داد.