تشکیل نهادهای برآمده از دل انقلاب همانند بنیاد مسکن انقلاب اسلامی جهت خدمت گذاری هر چه بیشتر، تاثیر شگرفی در رشد و توسعه کشور داشته است. امور اجرایی و ماشین آلات عمرانی بنیاد مسکن هم اکنون بیش از ۱۱۲۰ دستگاه ماشین آلات سنگین و نیمه سنگین در سطح کشور برای اجرای پروژه های عمرانی در اختیار دارد.
استان گلستان با مساحتی در حدود ۲۲ هزار کیلومتر مربع بیست و یکمین استان کشور از نظر وسعت می باشد و دارای ۳۶ دستگاه خودرو سنگین و نیمه سنگین می باشد.
رعایت تناژ استاندارد ماشین آلات در بارگیری، تعمیر و نگهداری خودرو ها
انجام امور عمرانی و ساختمانی با سرعت و دقت بیشتر
خاموشی دستگاه در زمان توقف، کاهش مدت زمان درجا، نزدیک شدن ساعت کار راننده به زمان کار مفید
مدیریت بر سیستم حمل و نقل، ایده آل نمودن زمان توقف رانندگان و زمان استراحت
با عنایت به بررسی و کنترل های آنلاین صورت گرفته توسط مدیران گروه در موارد زیر توانسته ایم بر بالا بردن سطح مدیریت بر سیستم ناوگان حمل و نقل بیافزاییم :
بنیاد مسکن انقلاب اسلامی جهت پیشگیری و مقابله به موقع با مشکلات فوق بر آن شد تا راه حلی بنیادی برای حل چالش های پیش رو پیدا کند که همین مسئله شروع همکاری این سازمان با شرکت سامانه ساز دلفین آپادانا را باعث شد.
شرکت سامانه ساز دلفین آپادانا با بررسی دقیق و موشکافانه و تحلیل ساختار و مشکلات مربوط به ماشین آلات حمل و راهسازی و … به این نتیجه رسید که کلیه دغدغه های این سازمان را میتوان در چند مورد به صورت خلاصه بیان کرد :
شاید این سوال مطرح شود که چرا بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، شرکت سامانه ساز دلفین آپادانا را برای این منظور انتخاب کرده است؟
شرکت سامانه ساز دلفین آپادانا با سابقه ای ۶ ساله و فعالیت های تخصصی در زمینه شرکت های حمل و نقل، معدن، خودروسازی ها، ارگان های دولتی و شرکت های خصوصی معتبر در زمینه تامین ردیاب های اروپایی روپتلا در کنار نرم افزار مدیریت ناوگان خودرو که طراحی تیم مهندسی این شرکت است توانسته است کارنامه ای غنی از خود به جای گذارد، که هم اکنون بنیاد مسکن انقلاب اسلامی کشور بیش از ۱۱۲۰ دستگاه ماشین آلات سنگین و نیمه سنگین خود را مجهز به این سامانه نموده و مدیریت می نماید.
در تحقیق حاضر به روش نمونه گیری تصادفی با استفاده از جدول مورگان تعداد ۳۶ خودرو برای بررسی انتخاب شدند که همگی آن ها در تاریخ ۱۳۹۵/۰۲/۰۵ مجهز به سیستم مدیریت ناوگان خودرو بوده اند، فعالیت کرده اند که از این تاریخ کلیه فعالیت های این ۳۶ خودرو ثبت و ضبط شده است.
در ادامه به بررسی کامل و دقیق پروژه فوق پرداخته و عملکرد ماشین آلات بنیاد مسکن استان گلستان را قبل و بعد از اجرای سیستم مدیریت ناوگان خودرو از نظر می گذرانیم.
راه حلی که شرکت دلفین آپادانا برای این مشکل ارائه کرد سیستم مدیریت ناوگان بود که شامل ردیاب خودرویی به همراه متعلقات جهت هر خودرو به همراه نرم افزار مدیریت ناوگان است.
نداشتن سیستم محاسبه مجموع کارکرد مفید و غیر مفید ( درجا ) همچنین میزان خاموشی دستگاه در زمان توقف.
در جدول زیر شاهد اطلاعات سیستم قبل از نصب ردیاب، راه اندازی سیستم مدیریت ناوگان دلفین و بعد از آن خواهید بود
عنوان | زمان روشن بودن | زمان خاموش بودن | درصد کارکرد درجا به روشن بودن | مسافت طی شده | مدت کاکرد درجا | ماه مربوطه در سال ۹۵ |
۱۷۱-۱۴۰ | ۳۰۵:۵۱:۴۱ | ۴۱۴:۸:۱۸ | ۰٫۷۰ | ۵۷۲۷٫۱۳۵ | ۲۱۴:۳۴:۳۷ | خرداد |
۱۷۱-۱۴۰ | ۲۷۹:۲۱:۵۸ | ۴۴۰:۳۸:۱ | ۰٫۳۸ | ۵۱۸۰٫۰۳۵ | ۱۰۴:۴۵:۵۲ | تیر |
۱۷۱-۱۴۰ | ۱۸۲:۷:۲ | ۵۳۷:۵۲:۵۷ | ۰٫۱۴ | ۹۳۸۵٫۸۳۵ | ۲۵:۴۲:۴۲ | مرداد |
۱۷۱-۱۴۰ | ۱۸۴:۸:۵ | ۵۳۶:۵۱:۵۴ | ۰٫۱۲ | ۸۳۱۰٫۴۸۵ | ۲۱:۲۰:۵ | شهریور |
۱۷۱-۱۴۰ | ۲۲۱:۴۴:۲ | ۴۹۸:۱۵:۵۷ | ۰٫۱۱ | ۱۰۰۴۲٫۷۹۵ | ۲۳:۲۱:۶ | مهر |
با توجه به درصد خاموشی به توقف و افزایش این درصد در کمپرسی تک به میزان ۳۶ درصد و در کمپرسی جفت به میزان ۳۱ درصد
ردیف | نوع دستگاه | تعداد دستگاه | افزایش خاموشی در یک دوره ۱۰ روزه | مدت زمان خاموشی یک ماهه | مجموع خاموشی ها در بازه ۴ ماهه | مبلغ سوخت (ریال) | مبلغ روغن (ریال) | سایر هزینه ها | مجموع هزینه ها (ریال) | پیش بینی صرفه جویی سالانه در سال (ریال) |
۱ | کمپرسی تک | ۱۰ | ۳:۴۴:۴۰ | ۱۰:۰۶:۳۷ | ۴۰:۲۶:۲۶ | ۷۹۶۲۵ | ۱۱۰۸۷ | ۳۶٫۶۸۴٫۵۲۸ | ۱۱۰٫۰۵۳٫۵۸۴ | |
۲ | کمپرسی جفت | ۱۶ | ۲:۵۳:۵۴ | ۷:۴۹:۳۳ | ۳۱:۱۸:۱۲ | ۹۱۰۰۰ | ۱۲۳۹۱ | ۵۱٫۷۸۳٫۹۴۳ | ۱۵۵٫۳۵۱٫۸۳۱ | |
مجموع | ۲۶۵٫۴۰۵٫۴۱۵ |
کنترل و مقایسه آماری مقدار بار مجاز حمل شده توسط کمپرسی جفت | |||||
ردیف | نوع دستگاه | شماره کمپرسی | ماه مربوطه | تناژ | ما به التفاوت |
۱ | جفت | ۲۸۳۹۷ | اردیبهشت | ۱۳۷۸۶٫۸۹ | ۱۷۰٫۵ |
۲ | مهر | ۱۳۹۵۷٫۳۶ |
کنترل و مقایسه آماری مقدار بار مجاز حمل شده توسط کمپرسی تک | |||||
ردیف | نوع دستگاه | شماره کمپرسی | ماه مربوطه | تناژ | ما به التفاوت |
۱ | تک | ۴۵۴۷۷ | اردیبهشت | ۹۵۰۱٫۹۴ | ۱۸۹٫۲ |
۲ | مهر | ۹۶۹۱٫۱۵ |
کنترل و مقایسه آماری مقدار بار مجاز حمل شده توسط کمپرسی جف | |||||
ردیف | نوع دستگاه | شماره کمپرسی | ماه مربوطه | تناژ | ما به التفاوت |
۱ | جفت | ۴۵۴۷۹ | اردیبهشت | ۱۳۲۴۱٫۹۳ | ۶۰۰٫۱ |
۲ | مهر | ۱۳۸۴۲٫۰۴ |
ردیف | ماه مربوطه | نوع دستگاه | کد دستگاه | زمان روشن بودن (ساعت) | ساعت کارکرد مفید راننده (ثبت ims) | ما به التفاوت ساعات (ساعت) | توضیح |
۱ | خرداد | تک | ۱۷۱-۱۴۰ | ۳۲۸:۱۰:۱۴ | ۲۵۰:۱۱:۰۰ | ۷۷:۵۹:۱۴ | تفاوت ساعت GPS پس از نصب نرم افزار کارکرد مفید و دستگاه بسیار به هم نزدیک شده ند |
۲ | مهر | ۱۷۱-۱۴۰ | ۲۲۱:۴۴:۰۲ | ۲۲۱:۱۵:۰۰ | ۰۰:۲۹:۰۲ | ||
۳ | خرداد | جفت | ۱۷۱-۱۰۸ | ۳۴۸:۴۶:۰۰ | ۲۰۱:۵۲:۰۰ | ۱۴۶:۵۴:۰۰ | تفاوت ساعت GPS پس از نصب نرم افزار کارکرد مفید و دستگاه بسیار به هم نزدیک شده ند۲ |
۴ | مهر | ۱۷۱-۱۰۸ | ۱۹۴:۳۵:۰۰ | ۱۸۸:۵۲:۰۰ | ۰۵:۴۳:۰۰ |
درصد خاموشی نسبت به توقف کمپرسی های تک | |||||||
شماره دستگاه | ماه مربوطه | مدت زمان توقف | مدت زمان روشن بودن | مدت زمان خاموش بودن | درصد روشن بودن به توقف | درصد خاموشی نسبت به توقف | توضیحات |
۱۷۱-۱۰۳ | تیر | ۱۴:۵۷:۳۸ | ۰۶:۳۳:۲۵ | ۰۸:۲۴:۱۳ | ۰٫۴۴ | ۰٫۵۶ | کارکرد دهه اول با توقفات بیش از ۱۵ دقیقه لحاظ شده است |
۱۷۱-۱۰۳ | مرداد | ۰۶:۵۱:۵۸ | ۰۰:۵۶:۲۷ | ۰۵:۵۵:۳۱ | ۰٫۱۴ | ۰٫۸۶ | |
۱۷۱-۱۰۳ | شهریور | ۱۹:۲۲:۰۱ | ۰۴:۲۷:۴۸ | ۱۴:۵۴:۱۳ | ۰٫۲۳ | ۰٫۷۷ | |
۱۷۱-۱۰۳ | مهر | ۱۲:۰۸:۴۹ | ۰۰:۵۰:۱۹ | ۱۱:۱۸:۳۰ | ۰٫۰۷ | ۰٫۹۳ |
درصد خاموشی نسبت به توقف کمپرسی های جفت | |||||||
شماره دستگاه | ماه مربوطه | مدت زمان توقف | مدت زمان روشن بودن | مدت زمان خاموش بودن | درصد روشن بودن به توقف | درصد خاموشی نسبت به توقف | توضیحات |
۱۷۱-۱۱۱ | تیر | ۱۱:۱۴:۰۹ | ۰۴:۴۳:۴۱ | ۰۷:۱۴:۲۴ | ۰٫۴۲ | ۰٫۶۴ | کارکرد دهه اول با توقفات بیش از ۱۵ دقیقه لحاظ شده است |
۱۷۱-۱۱۱ | مرداد | ۱۰:۳۵:۱۹ | ۰۰:۴۹:۴۰ | ۰۹:۴۵:۳۹ | ۰٫۰۸ | ۰٫۹۲ | |
۱۷۱-۱۱۱ | شهریور | ۱۲:۰۹:۰۵ | ۰۱:۰۴:۵۹ | ۱۱:۰۴:۰۶ | ۰٫۰۹ | ۰٫۹۱ | |
۱۷۱-۱۱۱ | مهر | ۰۹:۳۰:۴۳ | ۰۰:۲۹:۱۱ | ۰۹:۰۱:۳۲ | ۰٫۰۵ | ۰٫۹۵ |
پس از کنترل و تذکر به رانندگان ، مدت زمان جهت ناهار و نماز در حدود ۱ ساعت تقلیل یافت | ||||||||
خودرو | تاریخ | زمان شروع | زمان پایان | مدت زمان | مجموع خواب دستگاه | زمان روشن بودن | زمان خاموش بودن | توضیحات |
۱۷۱-۱۴۰ | ۱۳۹۵/۰۸/۰۱ | ۱۲:۴۱:۵۷ | ۱۲:۵۸:۴۸ | ۰۰:۱۶:۵۱ | ۰۰:۳۴:۰۸ | ۰۰:۰۱:۵۸ | ۰۰:۱۴:۵۳ | مجاز |
۱۷۱-۱۴۰ | ۱۳۹۵/۰۸/۰۱ | ۱۳:۴۳:۱۲ | ۱۴:۰۰:۲۹ | ۰۰:۱۷:۱۷ | ۰۰:۰۰:۰۸ | ۰۰:۱۷:۰۹ | ||
۱۷۱-۱۴۰ | ۱۳۹۵/۰۸/۰۲ | ۱۳:۱۲:۴۱ | ۱۳:۵۷:۲۱ | ۰۰:۴۴:۴۰ | ۰۰:۴۴:۴۰ | ۰۰:۰۱:۱۳ | ۰۰:۴۳:۲۷ | مجاز |
۱۷۱-۱۴۰ | ۱۳۹۵/۰۸/۰۳ | ۱۳:۴۴:۲۲ | ۱۴:۴۱:۴۸ | ۰۰:۵۷:۲۶ | ۰۰:۵۷:۲۶ | ۰۰:۰۲:۱۲ | ۰۰:۵۵:۱۴ | مجاز |
۱۷۱-۱۴۰ | ۱۳۹۵/۰۸/۰۴ | ۱۳:۵۸:۱۶ | ۱۴:۲۳:۱۸ | ۰۰:۲۵:۰۲ | ۰۰:۲۵:۰۲ | ۰۰:۰۳:۲۹ | ۰۰:۲۱:۳۳ | مجاز |
۱۷۱-۱۴۰ | ۱۳۹۵/۰۸/۰۵ | ۱۳:۴۲:۲۶ | ۱۴:۰۳:۴۳ | ۰۰:۲۱:۱۷ | ۰۱:۰۴:۴۹ | ۰۰:۰۰:۱۱ | ۰۰:۲۱:۰۶ | مجاز |
۱۷۱-۱۴۰ | ۱۳۹۵/۰۸/۰۵ | ۱۴:۰۵:۲۹ | ۱۴:۴۹:۰۱ | ۰۰:۴۳:۳۲ | ۰۰:۰۲:۲۳ | ۰۰:۴۱:۰۹ |
ردیف | نوع صرفه جویی | مبلغ صرفه جویی در سال (ریال) |
۱ | خاموشی زمان توقف دستگاه | ۲۶۵٫۰۰۰٫۰۰۰ |
۲ | کاهش مدت زمان کاکرد درجا | ۱٫۰۰۱٫۰۰۰٫۰۰۰ |
۳ | کنترل میزان بار حمل شده | ۴۷۳٫۰۰۰٫۰۰۰ |
مجموع | ۱٫۷۳۹٫۰۰۰٫۰۰۰ |
با توجه به اینکه هزینه نصب سامانه ۵۹۴،۰۰۰،۰۰۰ ریال می باشد این مبلغ در مدت حدود ۵ ماه از طریق صرفه جویی در موارد فوق به سیستم برگشته است
علاوه بر موارد فوق تاثیراتی که ردیابی آنلاین ماشین ها داشته به همراه کنترل رانندگان، تاثیراتی غیر ریالی بر سازمان داشته است که بررسی آن ها شاید مثل موارد فوق به صورت عددی مقدور نباشد اما به راحتی می توان اثر مثبت این تغییرات را در سیستم مشاهده کرد از جمله :