هزینه تحمیل شده به شهرداری‌ها با کارکرد درجای ناوگان خودرویی و کاهش آن با ردیابی ناوگان

کارکرد درجای ناوگان خودرویی

کارکرد درجای ناوگان خودرویی

هزینه تحمیل شده به شهرداری‌ها با کارکرد درجای ناوگان خودرویی و کاهش آن با ردیابی ناوگان

امروزه با گران شدن بنزین و سهمیه‌بندی شدن آن، مدیریت سوخت مصرفی و اختصاص عادلانه به ناوگان خودرویی به یکی از چالش برانگیزترین موضوعات سازمانی مبدل شده است. در این متن به نقش کارکرد درجا در افزایش هزینه‌های سوخت اشاره شده است. همچنین تجربه یکی از مشتریان شرکت سامانه‌ساز دلفین آپادانا در به کارگیری سامانه مدیریت ناوگان خودرویی و ردیاب خودرو و کنترل میزان کارکرد درجا در ادامه بیان شده است.

درجا کار کردن خودرو به معنی روشن بودن آن بدون هیچ حرکتی است. کارکرد درجا نه تنها میزان سوخت مصرفی را افزایش می‌دهد بلکه اثرات مختلفی نیز بر روی قطعات ماشین داشته و باعث کاهش طول عمر آن می‎‌شود.

در اغلب سازمان‌ها از جمله شهرداری‌ها مرسوم است که ناوگان ملکی در اختیار رانندگان قرار بگیرد. بر اساس تجربه یکی از کاربران در شهرداری، کارکرد درجا رفتاری کاملا عادی در میان رانندگان است. اما پس از به کارگیری سامانه مدیریت ناوگان خودرویی و کنترل از راه دور آن‌ها، کاربران سیستم با مشاهده توقف طولانی مدت ناوگان خودرویی سازمانی در مناطق، نسبت به عملکرد رانندگان کنجکاو شده و محدوده جغرافیایی مربوطه را مورد بررسی قرار دادند.

نتیجه اسف‌بار بود!

رانندگان با ارائه گزارشات جعلی و کاغذی اقدام به دریافت سوخت سازمانی می‌کردند. در حالیکه، یک پل مشخص را در شهر شناسایی کرده، نسبت به عدم ارسال سیگنال توسط ردیاب در آن منطقه مطمئن شده بودند، خودرو را در منطقه مربوطه پارک کرده و در تابستان کولر و در زمستان بخاری را روشن می‌کردند. در ادامه نیز برای مدت طولانی در خودرو استراحت کرده و به کارهای شخصی خود می‌پرداختند.

پس از به پایان رسیدن روز کاری نیز، با ارائه گزارشات کاغذی و نوشته‌های ساختگی، نه تنها میزان سوخت مصرفی بیش از نیاز خود دریافت می‌کردند بلکه در برخی موارد اضافه کاری نیز پرداخت می‌شد.

در واقع به طور خلاصه

ادعای رانندگان

8 ساعت کار مفید روزانه و در برخی موارد اضافه کاری

حقیقت

استراحت در زمان کاری و دریافت هزینه سوخت غیر قانونی
کاربران و مدیران سازمان شهرداری با بررسی مناطق مشکوک و کشف تخلف رانندگان، نسبت به توقفات طولانی مدت، عدم ارسال سیگنال و همچنین گزارشات حساس شده و میزان مصرف سوخت و هزینه‌های ناشی از آن را به میزان قابل توجهی کاهش دادند.

در کل باید به این موضوع اشاره کرد که کارکرد درجا نه تنها هزینه‌های سوخت مصرفی را افزایش می‌دهد، بلکه عوارض زیر را در پی دارد :

  • ترکیب شدن روغن و بنزین
  • حرارت بیش از حد سیلندر
  • کارکرد بی وقفه خنک کننده
  • تحت فشار بودن سیستم برقی
  • صدمه به سیلندر توسط گازهای اسیدی
  • صدمه به اگزوز
  • خطا در خصوص موعد سرویس خودرو

0 0 vote
Article Rating
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments