تعمیرات و نگهداری خودرو و اثرات بی توجهی رانندگان به این موضوع

تعمیرات و نگهداری خودرو

3 دلیل اصلی مدیران ناوگان خودرویی برای به کارگیری سامانه‌های مدیریت ناوگان

افزایش روزانه قیمت ناوگان خودرویی، عدم دسترسی به قطعات خودرو در بازار کنونی و هزینه بالای تعمیرات و نگهداری خودرو ، ۳ دلیل اصلی مدیران ناوگان خودرویی برای به کارگیری سامانه‌های مدیریت ناوگان در شرکت‌های حمل‌ونقل با ناوگان ملکی است. سازمان‌هایی که دارای ناوگان ملکی بوده و یا افرادی که ناوگان تجاری خود را به رانندگان می‌سپارند، همواره در انتخاب رانندگان قابل اعتماد دچار چالش بوده‌اند.

در این متن، تجربه یکی از مشتریان شرکت سامانه‌ساز دلفین آپادانا و میزان بی مسئولیتی رانندگان در تعمیرات و نگهداری خودرو به رشته تحریر درآمده است.

چندی پیش مدیر نقلیه یکی از معروف ترین شرکت‌های عمرانی و راهسازی با شکایت راننده مبنی بر خراب بودن خودرو مواجه می‌شود. راننده اذعان می‌دارد که به محض دیدن اولین تغییرات و شنیدن اولین صداهای نا به هنجار، خودرو را متوقف کرده و از آسیب بیشتر به آن جلوگیری کرده است. در واقع طبق اظهارات راننده، با اولین خاموشی ناگهانی خودرو، راننده آن را متوقف کرده و منتظر نیروی امداد بوده است.

به دلیل مجهز بودن خودرو به ردیاب خودرو و سامانه مدیریت ناوگان خودرویی، مدیر نقلیه اقدام به بررسی کارکرد خودرو و عملکرد راننده در زمان مشخص کرده و پارامترهایی از جمله سرعت، کارکرد درجا، وضعیت سوئیچ، خط مسیر و توقفات به طور دقیق بررسی شد.

 

                                   

 

نتیجه دیدنی بود …!!!

 

خط مسیر، جدول مربوط به عملکرد راننده و کارکرد خودرو و همچنین داده‌های مربوط به ردیابی نشان دهنده این بود که راننده با شنیدن اولین صداها و همچنین خاموشی ناگهانی خودرو، لحظه‌ای متوقف شده است. تغییرات متوالی وضعیت سوئیچ نشان دهنده استارت‌های پیاپی بود که توسط راننده صورت می‌گرفت، که متاسفانه همین استارت‌های پشت سر هم خسارات زیادی را به موتور خودرو وارد می‌کند. خودرو روشن شده و شروع به حرکت می‌کند.

 

 

صداهای ناهنجار همچنان به راننده هشدار می‌دهد که مشکل حل نشده است. برای بار دوم خودرو ناگهان خاموش شده و راننده آن را در حاشیه جاده متوقف می‌کند. همچنان استارت‌های پیاپی و دوباره روشن شدن خودرو و شروع حرکت اتفاق می‌افتد. توقف، استارت‌های پیاپی و حرکت در عین خراب بودن خودرو، ۵ بار صورت می‌گیرد. تا این که در نهایت خودرو متوقف شده و به دلیل آسیب‌های زیادی که به آن وارد شده، علی‌رغم استارت‌های پیاپی و مجدد، روشن نمی‌شود. ماژول کنترل رفتار راننده نیز از رانندگی تهاجمی، سرعت غیر مجاز و کارکرد درجای غیر منطقی با مدت زمان طولانی، پیش از خرابی خودرو خبر می‌دهد.

ادعای راننده

توقف خودرو به محض شنیدن صدای نا به هنجار و روشن شدن چراغ چک خودرو

حقیقت

۵ بار تلاش برای به حرکت درآوردن دوباره خودرو علی‌رغم روشن شدن چراغ چک و صدای نابه هنجار موتور

عدم انطباق گفته‌های راننده با داده‌های ثبت شده در سامانه، نشان دهنده عدم مسئولیت‌پذیری رانندگان نسبت به خودروهای سازمانی است. مدیران نقلیه با کنترل دائمی عملکرد رانندگان و همچنین کارکرد خودرو می‌توانند علاوه بر کاهش هزینه های تعمیرات و نگهداری خودرو ، از ادعاهای دروغین رانندگان کاسته و میزان مسئولیت‌پذیری آنان را به حداکثر برسانند.

0 0 vote
Article Rating
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments