بررسی ادعای راننده خودرو و اثبات حقیقت با استفاده از داده‌های سامانه مدیریت ناوگان

تجربه مشتریان

اگر مدیریت مجموعه ناوگان خودرویی یک سازمان را بر عهده دارید، قطعا با ادعاهای متفاوت رانندگان مبنی بر سنگین بودن ترافیک، مقصر بودن دیگر ناوگان خودرویی در تصادفات، خراب و نامساعد بودن جاده و … زیاد رو به رو شده‌اید. متاسفانه اگر ابزار مناسبی برای راستی آزمایی وجود نداشته باشد، اثبات دروغ و یا حقیقت بودن ادعاهای رانندگان به چالشی بزرگ مبدل خواهد شد.

شرکت دلفین در نظر دارد با ثبت مجموعه‌ای از تجربیات مشتریان خود، نقش سامانه مدیریت ناوگان در بررسی واقعیات را به تصویر بکشد.

چندی پیش راننده مجموعه ناوگان تجاری یکی از مشتریان شرکت دلفین، ادعا کرد که دلیل خروج وی از جاده ترکیدن لاستیک بوده و وی در تصادف رخ داده هیچگونه نقشی نداشته است؛ اما آنچه سامانه نمایش می‌داد با حقیقت فاصله زیادی داشت.

کاربران سامانه با مشاهده نمودار و کارکرد خودرو در ۲۴ ساعت، متوجه شدند دلیل انحراف خودرو سرعت بیش از حد آن بوده است. با توجه به عکس زیر، ابتدا راننده با سرعت بسیار زیاد و غیر مجاز در حال حرکت بوده است که به محض رسیدن به پیج جاده و عدم کنترل خودرو، از جاده خارج شده است. دلیل ترکیدن لاستیک خودرو، انحراف ناگهانی خودرو از جاده بوده است. راننده در ساعت ۱۰:۳۴:۱۳ اولین ترمز شدید را پس از ترکیدن لاستیک زده است.

همانطور که در تصویر زیر مشخص است، نمودار مربوط به محور خودرو ( سنسور وزن ) نمودار سبز رنگ، نزول ناگهانی داشته است. این نقطه نشان دهنده زمان ترکیدن لاستیک است که باعث شده است محور خودرو به زمین نزدیک شده و ارتفاع آن کاهش یابد. دومین ترمز ساعت ۱۰:۳۵:۰۳ ثانیه زده شده است که دقیقا زمان برخورد آن با موانع کنار جاده بوده است.

null

ادعای راننده

ترکیدن لاستیک خودرو دلیل اصلی تصادف و عدم نقش راننده در تصادف

حقیقت

سرعت بیش ازحد، انحراف از مسیر که باعث ترکیدن لاستیک شده و برخورد با مانع را به وجود آورده است