اصول نصب ردیاب خودرو

اصول نصب ردیاب خودرو

با گذشت زمان و افزایش محبوبیت سامانه مدیریت ناوگان و ردیابی خودرو، پیاده‌سازی و استقرار پروژه به یکی از مهمترین فازهای پروژه‌ها تبدیل شده است. در صورت عدم توجه به این فاز، یک پروژه تا مرز شکست پیش رفته و امکان دریافت اطلاعات و داده‌های صحیح امکان‌پذیر نیست. در ادامه این متن، سه بخش اصلی نصب و پیاده‌سازی ردیابی خودرویی مورد ارزیابی قرار گرفته است.

به طور کلی نصب یک ردیاب خودرویی شامل سه مرحله اصلی است:
  • کانفیگ دستگاه و آماده‌سازی آن پیش از نصب
  • فرآیند نصب دستگاه بر روی خودرو
  • کالیبراسیون دستگاه پس از نصب

کانفیگ دستگاه و آماده‌سازی آن پیش از نصب

دستگاه ردیاب خودرویی باید با توجه به نوع خودرو، نیاز مشتری و اطلاعات مورد نیاز دریافتی از ادوات جانبی مانند اطلاعات سنسور وزن، سوخت و … ترکیب‌بندی یا به اصطلاح کانفیگ شود.

فرآیند نصب دستگاه بر روی خودرو

دریافت اطلاعات درست از ردیاب خودرویی، نیازمند نصب صحیح ردیاب خودرویی بر روی خودرو است. رعایت اصول نصب ردیاب خودرو علاوه بر بالا بردن دقت ردیابی، سلامت سیستم برق خودرو و ردیاب را نیز تضمین می‌کند.

1. سلامت سیستم برق خودرو

یکی از مهمترین فاکتورها در نصب ردیاب خودرویی عدم آسیب به سیستم برق خودرو و از بین نبردن گارانتی ناوگان است؛ چرا که کوچکترین بی دقتی در نصب ردیاب می‌تواند عواقب جبران ناپذیری را ایجاد کرده و راننده را در شرایط خطر آفرین قرار دهد. ردیاب خودرویی با جریان مستقیم برق خودرو شروع به کار می‌کند. ساده ترین و نزدیک ترین راه، استفاده مستقیم از سیم‌های خودرو است، لیکن این امر موجب آسیب به سیم‌ها، اتصالی برق، سوختن فیوزها و در مواردی آسیب به قطعات برقی خودرو می‌شود. از جمله راه‌های یک نصب اصولی استفاده از جعبه فیوز خودرو و ورودی‌های خالی و یدکی آن است. تمامی برق‌های اصلی خودرو مستقیما از باتری گرفته می‌شود یا پس از گذشتن از سوییچ خودرو وارد جعبه فیوز شده و با گذشتن از فیوزها وارد مدار مربوط به هر قطعه می‌شود. جعبه فیوزها معمولا دارای پورت‌های یدکی هستند که هیچ برقی به آن‌ها وارد نشده و دارای فیوز نیستند.

با استفاده از ترمینال‌های تقسیم برق می‌توان برق‌های مورد نیاز را از پشت جعبه فیوز وارد پورت‌های یدک نمود و با استفاده از فیوز متناسب با ردیاب، جریان‌های برق مورد نیاز را تامین کرد. جریان منفی را نیز می‌توان از بدنه خودرو بوسیله کابلشو تامین کرد که اتصالات منفی خود خودرو نیز از قسمت‌های مختلف بدنه مورد استفاده قرار گرفته می‌گیرد. در شرایط عدم امکان استفاده از جعبه فیوز و نیاز به استفاده از سیم‌کشی خودرو، اولویت به استفاده از سیم‌های قطور است. این سیم‌ها یا سیم‌های تامین کننده برق اصلی که در بخش قبل به آن اشاره شد، سیم‌هایی با مقاومت الکتریکی کمتری هستند و شدت جریان بیشتری را تحمل می‌کنند. با این حال استفاده از فیوزهای شیشه‌ای و یا مستطیلی در مسیر مدار ردیاب لازم است تا در صورت جریان زیاد، به سیم‌کشی آسیبی وارد نشود. برای اتصال سیم‌ها نیز استفاده از کلیپسی‌های اتصال به جای زخمی کردن سیم توصیه می‌شود.

2. سلامت دستگاه

اصلی‌ترین مولفه محافظت دستگاه، محافظت در برابر جریان‌های الکتریکی بالاتر از محدوده دستگاه است. در صورتیکه ولتاژ برق خودرو از محدوده ولتاژ ورودی دستگاه بیشتر باشد، رگلاتور کاهنده مورد نیاز است و در مورد شدت جریان‌های بالا لزوم استفاده از فیوز توضیح داده شد. همچنین دستگاه بایستی در محلی قرار گیرد که فشار و ضربه‌ای به آن وارد نشود. علاوه بر این، در نصب‌های خاص مانند نصب خارج از کابین خودروهای راهسازی و یا بر روی تریلر کشنده که دستگاه در معرض آب و گرد و غبار قرار دارد، آب‌بندی کامل دستگاه باید رعایت شود.

3. ردیابی دقیق‌تر

تاثیر سایر ادوات جانبی:

در برخی ناوگان از ادوات جانبی همچون دستگاه بی سیم، دزدگیرهای کنترل از راه دور و … استفاده می‌شود که از امواج رادیویی بهره می‌برند. دستگاه ردیاب نیز از انواع امواج و شبکه‌های GSM ،GPRS و GPS استفاده می‌کند. لذا باید دستگاه ردیاب در محلی نصب شود تا بر روی سایر دستگاه‌ها تاثیری نداشته و خود نیز دچار پرش آنتن و عدم ارسال صحیح اطلاعات نگردد.

دریافت اطلاعات رفتار راننده:

ردیاب دارای سنسور ژیروسکوپ است که اطلاعات رفتار راننده از جمله شتاب‌ها، ترمزها و گردش‌های شدید و همچنین تصادفات را ثبت می‌کند. لازمه پردازش و دریافت صحیح این اطلاعات، نصب کاملا صاف و ثابت دستگاه می‌باشد.

کالیبراسیون دستگاه پس از نصب

پس از پایان نصب هر دستگاه ردیاب، نیاز است که دستگاه برای دریافت صحیح اطلاعات رفتار راننده کالیبره شده و سایر کالیبراسون‌های سنسور‌های جانبی مانند سوخت، وزن و غیره بر روی سامانه ردیابی انجام گیرد.

دیدگاه بگذارید

اولین دیدگاه را شما بگذارید

avatar
wpDiscuz