ارتباط با ECU و شبکه CAN خودروها در مدیریت ناوگان

اطلاعات دقیق و کاربردی خودرو را با ارتباط با ECU و شبکه CAN خودروها و دستگاه ردیاب به صورت آنلاین مشاهده کنید و گزارش‌های مختلف کاربردی ناوگان را براساس این داده‌ها تحلیل کنید.

ارتباط با ECU استفاده از اطلاعات شبکه کن در مدیریت ناوگان

مدیریت ناوگان نیازمند اطلاعات جامع و دقیق خواهد بود. به دست آوردن حجم زیاد و دقیق اطلاعات مورد نیاز مدیران ناوگان نیازمند نصب سنسورها و ابزارهای زیادی بر روی خودرو خواهد داشت ولی در خودروهای پیشرفته عمده این اطلاعات در سیستم الکترونیکی خودرو موجود هستند و کافیست روش ارتباط و زبان ارتباطی بین سخت‌افزارهای ردیابی و مدیریت ناوگان برای ارتباط با خودروها پیاده‌سازی شده باشد تا بتوان به راحتی این اطلاعات را پس از تلفیق با داده‌های مکانی و موقعیت به مرکز ارسال نمود و تحلیل‌ها و گزارش‌های مورد نیاز را توسط نرم‌افزار مدیریت ناوگان تولید کرد.

Can-bus یا شبکه گذرگاه اطلاعات چیست؟!

با افزایش سیستم‌های الکترونیکی بر روی خودروها و گستردگی و پیچیده شدن اطلاعات و ارتباطات بین آن‌ها، تولید کنندگان خودروها به فکر پیاده‌سازی یک شبکه گذرگاه اطلاعاتی برای برقراری ارتباطات سریع و امن بین قطعات الکترونیکی مختلف خودروها شدند. از مزایای این شبکه می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • کاهش تعداد مدار های سیم کشی برای ارتباط بین واحدهای الکترونیکی خودرو و در نتیجه کاهش پیچیدگی ارتباطات و همچنین وزن خودرو
  • پیاده‌سازی بستر پایدار و مطمئن و قابل کنترل برای ارتباطات واحدهای ECU خودرو در قالب پروتکل واحد
  • کاهش سنسورهای پشتیبان و کنترل کننده

ECU

به هر یک از واحدهای الکترونیکی به اصطلاح ECU که مخفف Electronic Control Unitاست، گفته می‌شود. مانند سیستم ABS، سنسور سوخت خودرو، چراغ‌های راهنما، سنسور اکسیژن و …

شبکه CAN

به شبکه ارتباطی بین آن‌ها نیز گذرگاه CAN که مخفف Controller Area Network است می‌گویند.

پارامترهای دریافتی از شبکه CAN

تولیدکننده‌های مختلف خودرو پروتکل‌های متفاوتی از شبکه را پشتیبانی می‌کننده ولی عمده تولیدکنندگان از پروتکل j1939 که معروف به استاندارد FMS است استفاده می‌کنند. برخی برندها مانند ولوو و رنو از پروتکل j1708 و برخی مانند مرسدس بنز، پروتکل‌های اختصاصی خود را بکار گرفته‌اند. پارامترهای دریافتی از شبکه در هر خودرو متفاوت است عمده این پارامترها شامل موارد زیر خواهد بود:

وضعیت موتور

پارامترهای قابل دریافت از شبکه CAN خودرو در مدیریت ناوگان و ردیابی خودروها
  • ساعت کارکرد موتور
  • دور موتور و دمای موتور
  • درصد بار موتور
  • تحلیل کارکرد درجا
  • فشار توربو

سوخت

پارامترهای سوخت خودرو قابل دریافت از شبکه CAN خودرو در مدیریت ناوگان و ردیابی خودروها
  • میزان سوخت مصرفی
  • حجم مخزن سوخت
  • نرخ سوخت مصرفی در لحظه
  • سوخت مصرفی در محدوده، کارکرد درجا و …

پدال‌ها

پارامترهای پدال‌های خودرو قابل دریافت از شبکه CAN خودرو در مدیریت ناوگان و ردیابی خودروها
  • وضعیت پدال ترمز
  • تعداد ترمزها
  • وضعیت پدال کلاچ
  • وضعیت دنده و گیربکس
  • فعال و غیر فعال شدن PTO

سرعت و کروز

اطلاعات سرعت و کروز در شبکه CAN خودرو
  • مسافت
  • وضعیت و زمان کروز کنترل
  • سرعت لحظه‌ای و غیرمجاز
  • تحلیل رانندگی خشن
  • مسافت/زمان حرکت در محدوده سرعت

سایر پارامترها

پارامترهای قابل دریافت از شبکه CAN خودرو در مدیریت ناوگان و ردیابی خودروها
  • موقعیت محورها و وزن هر محور
  • وضعیت درب‌های خودرو
  • وزن و اطلاعات تریلر
  • ساعت رانندگی و مسافت سرویس
  • شناسه خودرو

ارتباط با شبکه کن بدون قطع سیم‌های شبکه کن خودرو

ارتباط با ECU بدون قطع سیم با easyCan

روش ارتباط با شبکه کن:

یکی از چالش‌های اصلی خواندن اطلاعات از شبکه کن روش ارتباط دستگاه با این شبکه است. پیدا کردن سیم‌های canh ,canl در خودرو و همچنین قطع کردن این سیم‌ها که موجب از بین رفتن گارانتی خودروها خواهد شد. همچنین  گاهی ecu مرکزی خودرو اجازه ورود سیستم خارجی به این شبکه را  نخواهد داد. روشی که بکارگرفته می‌شود استفاده از یک قطعه الکترونیکی است که بدون نیاز به قطع شدن سیم‌های شبکه کن و بصورت غیرمستقیم اطلاعات شبکه کن را از روی سیم‌ها برقرار خواهد کرد. کافیست سیم‌های شبکه کن بین آن قرار گیرد تا از روی سیم‌ها اطلاعات مورد نیاز خود را شنود کند. این کار بسیار ساده، کم هزینه و  بدون ریسک خواهد بود.