اختصاص عادلانه سوخت بر اساس کارکرد در شهرداری‌ها با سامانه مدیریت ناوگان دلفین

شهرداری

شهرداری

اختصاص سوخت عادلانه و بر اساس کارکرد واقعی ناوگان سازمانی

یکی از بزرگترین چالش‌های ارگان‌ها از جمله شهرداری‌ها، اختصاص سوخت عادلانه و بر اساس کارکرد واقعی ناوگان سازمانی است. تاکنون مدیران نقلیه میزان سوخت مصرفی ناوگان خودرویی را بر اساس گزارشات دستی و کاغذی رانندگان ارائه می‌کرده‌اند. همچنان که در بیشتر ارگان‌ها و سازمان‌های سنتی نیز این روال اختصاص سوخت، ادامه دارد.

با این حال، امروزه سامانه مدیریت ناوگان خودرویی شرایطی را فراهم کرده است که مدیران سازمان‌ها می‌توانند با استفاده از اطلاعات دقیق، سوخت را بر اساس کارکرد خودرو اختصاص دهند، که البته اختصاص سوخت بر اساس کارکرد واقعی و بدون دخالت عامل انسانی عادلانه‌ترین روش سوخت‌دهی است. در این متن به تجربه یکی از مشتریان شرکت دلفین اشاره شده است که با استفاده از داده‌‍‌های ثبت شده در سامانه نه تنها توانسته است سوخت را بر اساس کارکرد واقعی ارائه دهد، بلکه تخلف رانندگان را تشخیص داده و به میزان قابل توجهی در هزینه‌های سازمانی صرفه‌جویی صورت گرفته است.

طبق تجربه مشتری مورد نظر، ماشین جدول‌شوی پیمانکار این سازمان، از زمان شروع خدمت تاکنون همواره روزانه ۲۵۰٫۰۰۰ ریال برای دریافت بنزین و ۱۰۰٫۰۰۰ ریال نیز جهت استفاده از سوخت گاز از شهرداری‌ درخواست هزینه داشته است؛ در واقع یعنی ماهیانه ۹٫۱۰۰٫۰۰۰ ریال فقط برای هزینه سوخت مصرفی دریافت می‌کرده است.

با پیاده‌سازی سامانه مدیریت ناوگان خودرویی و ثبت اطلاعات خودرو و همچنین کارکرد آن، مدیران متوجه شدند که این خودرو برای انجام وظیفه خود که تنها پیمودن ۱۲۰ کیلومتر مسافت در روز بوده است، نیازمند ۵۰٫۰۰۰ ریال برای بنزین و ۳۰٫۰۰۰ ریال برای سوخت گاز است.

یعنی راننده روزانه ۱۷۰٫۰۰۰ ریال و ماهیانه ۴٫۴۲۰٫۰۰۰ ریال بیش از نیاز خود هزینه سوخت دریافت کرده است که اگر این عدد را به صورت سالیانه محاسبه کنیم به مبلغی نزدیک به ۵۳٫۰۴۰٫۰۰۰ ریال می‌رسیم. این مبلغ در شهرداری‌ها مبلغ قابل توجهی است! چرا که این مبلغ را باید برای حجم عظیم ناوگان خودرویی در نظر گرفت.

ادعای راننده

نیاز به ۲۵ لیتر بنزین و ۱۵٫۰۰۰ ریال هزینه برای گاز

حقیقت

پیمودن ۱۲۰ کیلومتر مسافت در روز و نیاز به ۸۰٫۰۰۰ ریال هزینه برای سوخت مصرفی روزانه
0 0 vote
Article Rating
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments