آینده مدیریت ناوگان در اروپا (بخش چهارم) – تجزیه و تحلیل مدل کسب و کار

مدل کسب و کار

اجزای اصلی معمول زنجیره ارزش یک شرکت مدیریت ناوگان

اگر با ما از قسمت اول مقالات آینده مدیریت ناوگان در اروپا همراه باشید، می‌دانید که در بخش های قبل در مورد هزینه کل مالکیت خودرو و وضعیت حفاظت از داده ها در اروپا صحبت کرده ایم. در این قسمت از آینده مدیریت ناوگان در اروپا قصد داریم به وضعیت آینده این کسب و کار در اروپا بپردازیم. مدیریت ناوگان که هم اکنون به یک تجارت بزرگ خدمات محور تبدیل شده است. شکل زیر اجزای اصلی معمول زنجیره ارزش یک شرکت مدیریت ناوگان و تخصیص سود در بخش‌های مختلف این بازار را نشان می‌دهد.

اجزای اصلی معمول زنجیره ارزش یک شرکت مدیریت ناوگان

امروزه، یکی از مهم ترین بخش‌های سودساز شرکت‌های مدیریت ناوگان، بخش تامین دارایی‌ها (Financing the asset) است. بخش بودجه و لیزینگ به تنهایی حدود ۳۰ تا ۳۵٪ از کل سود شرکت را تامین می‌کند. پیش‌بینی میزان فرسایش وسایل نقلیه در انتهای قرارداد لیزینگ، مهمترین بخش برای تعیین پرداخت‌های ماهانه است. (فرض کنید شما یک خودروی ۱۰۰ میلیون تومانی دارید، و در سال اول لیزینگ ۲۰ درصد فرسوده می شود؛ پس میزان فرسایش و قیمت آن ۸۰میلیون می شود)

این محاسبه، اگر مشتری بخواهد در پایان قرارداد لیزینگ خودروی خود را بفروشد، بسیار مهم است. جدا از بخش تامین اعتبار، بازاریابی مجدد خودرو دومین بخش سودساز در بازار مدیریت ناوگان است. حدود ۲۰٪ از کل سود به روند فروش مجدد خودروها تعلق می گیرد. از یک طرف، سود بازاریابی مجدد، می‌تواند اینکه آیا خودرو بیشتر از پیش‌بینی میزان فرسایش وسایل نقلیه، ارزشمند است یا خیر را تعیین کند. از طرف دیگر، شرکت های مدیریت ناوگان، تمایل دارند تا انواع مختلفی از هزینه ها به عنوان مثال: “برای خسارت‌های کوچک یا پیمودن مسافتی بیش از میزان تعیین شده در قرارداد” را به مشتریان تحمیل کنند‌.

خرید، نقش مهمی در تجارت مدیریت ناوگان دارد. میزان سفارشات بالا در شرکت های مدیریت ناوگان معمولاً به آنها، این امکان را می دهد که تخفیف های عمده ای را از شرکت های OEM درخواست کنند؛ این سود می‌تواند بین ۱۵ تا ۲۵ درصد باشد. در حالی که بیشتر این تخفیف ها برای ارائه نرخ رقابتی ماهانه به مشتریان منتقل و سایر تخفیف های باقیمانده به عنوان درآمد این شرکت ها محاسبه می‌شوند. بخش خدمات تقریباً ۵۰٪ از سود کل شرکت های فعال در این زمینه را شامل می‌شوند. این سود معمولاً به چندین بخش تقسیم می‌شود. اغلب شرکت‌های فعال در این بخش، حداقل تعدادی از خدمات ارائه شده خود به اشخاص تخصصی ثالث برون سپاری می کند. (شکل زیر نمای کلی از نمونه کارهای خدمات معمول این شرکت ها را نشان می‌دهد)

در این حالت شرکت ها، ضمن مدیریت تماس با مشتری، هزینه ای را برای این خدمات می پردازند.

  • لایسنس نرم افزار
  • مدیریت چرخ ها
  • تلماتیک
  • مدیریت سوخت
  • مدیریت تعمیر و نگهداری
  • مدیریت تصادفات

توسعه خدمات

از لحاظ تاریخی، خدمات و ارائه محصولات در شرکت های خدمات خودرو، بر تامین بودجه و پیشنهادهای مربوط به وسایل نقلیه مانند لیزینگ، تعمیر و نگهداری یا مدیریت تایر متمرکز شده است. امروزه، شرکت های مدیریت ناوگان، پیشنهادات خود را در خدمات مرتبط با رانندگی، به عنوان مثال: “مدیریت هزینه یا مدیریت استفاده شخصی از ناوگان ها” افزایش داده اند. خدمات خلاقانه مانند اشتراک خودروهای سازمانی در حال افزایش است و تمرکز آنها بر نیازهای راننده (کارمند) است.

در بخش بعد در مورد بازیگران اساسی این حوزه بیشتر صحبت خواهیم کرد. با ما همراه باشید …

دیدگاه بگذارید

اولین دیدگاه را شما بگذارید

avatar
wpDiscuz