آینده مدیریت ناوگان در اروپا (بخش دوم) – هزینه کل مالکیت یک خودرو

هزینه کل مالکیت یک خودرو

هزینه کل مالکیت (TCO) کلید شناسایی پتانسیل صرفه جویی در هزینه و کاهش هزینه های عملیاتی

از دید مشتری، هزینه کل مالکیت خودرو یا همان TCO، کلید شناسایی بخش هایی است که می توان در هزینه صرفه جویی کرد و هزینه های عملیاتی را کاهش داد. شکل ۲ تقسیم معمولی هزینه کل مالکیت یک خودرو برای یک ناوگان در اروپا را نشان می دهد. استهلاک خودرو، بیشترین هزینه را در طول عمر خودروهای سازمانی به خود اختصاص می دهد. هزینه سوخت، حدود ۲۰٪ TCO را تشکیل می دهد در حالی که نگهداری، لاستیک و مدیریت تعمیرات و غیره ۱۵٪ دیگر را به کل هزینه اضافه می کند. هزینه های بهره ۱۲٪ از کل هزینه ها را تشکیل می دهد. هزینه های باقی مانده را می توان به خدمات اضافی و هزینه های مدیریتی نسبت داد.

در کل، تنها ۴۰٪ هزینه کل مالکیت خودرو مربوط به وسیله نقلیه سازمانی است، ۶۰٪ هزینه ها در حین استفاده از خود وسیله نقلیه، به سیستم تحمیل می شوند.

هزینه کل مالکیت یک خودرو
متوسط هزینه کل مالکیت اتومبیل شرکت در اروپا

استراتژی کاهش این هزینه ها

شرکت های مدیریت ناوگان، استراتژی کاهش هزینه کل مالکیت یک خودرو را برای مشتریان خود دنبال می کنند و برای روبرو شدن با عامل اصلی هزینه ها، رویکردهای مختلفی را دنبال می کنند. حجم خریدهای گسترده آنها باعث شده که در بازار قدرت زیادی برای چانه زنی و خرید با تخفیف های بالا داشته باشند. کاهش قیمتی از ۱۵-۲۵ درصد کاملا استاندارد است. دانش عمیق در مورد ارزش آینده(residual value) و بازاریابی مجدد، شرکت های مدیریت ناوگان را قادر می سازد تا به قیمت های بالاتر از قیمت فعلی برای خودروهای دست دوم خود دست یابند. بخشی از این دستاوردها به مشتریان منتقل می شود و به کاهش هزینه های ماهانه کمک می کند و منجر به ایجاد یک محیط قیمتی بسیار رقابتی می شود.

علاوه بر این، ارائه کارت سوخت می تواند هزینه سوخت را تا چند درصد کاهش دهد. شرکت های مدیریت ناوگان از قیمت خدمات تعمیر و نگهداری خود هم می کاهند تا قیمت بهتری نسبت به تعمیرگاه های مجاز ارائه کنند، تا هزینه کل مالکیت خودرو را برای مشتریان شرکت کاهش دهند. امروزه، بیشتر شرکت ها تمایل دارند به جای هزینه کل مالکیت خودرو، هزینه کل تحرک (TCM) را نیز آنالیز و بهینه سازی کنند. در حالی که هزینه کل مالکیت خودرو، مقدار بودجه ای است که برای هر وسیله نقلیه محاسبه می شود، TCM یا هزینه کل تحرک به ازای هر کاربر تحرک (mobility) محاسبه می شود. محاسبه TCM، هزینه کل مالکیت خودرو از خود وسیله نقلیه و هزینه های مربوط به آن گرفته تا سایر گزینه های تحرک مانند تاکسی، پروازها، اشتراک ماشین یا اجاره اتومبیل را شامل می شود.

اکثر محصولات نوآورانه شرکت های مدیریت ناوگان بر هزینه کل تحرک(TCM) متمرکز شده اند و راه حل های جامع برای مشتریان خود ارائه می دهند تا کل هزینه های سفر و هزینه های مربوط به ناوگان را بجای صرف TCO کاهش دهند. با انجام این کار، شرکت های مدیریت ناوگان در حال گسترش صلاحیت های اصلی خود از مدیریت وسیله نقلیه به مدیریت کل mobility هستند. اروپا تحت سلطه کانال های شرکتی است – فروش خودروهای جدید از فروش به افراد به فروش شرکتها تغییر کرده است. در اروپا، کانال شرکت ها به عنوان مهمترین کانال توزیع است و از کانال های خصوصی پیشی گرفته است. درحالی که تعداد کلی فروش وسایل نقلیه جدید به طور پیوسته با یک کاهش ناچیز در سال ۲۰۱۳ افزایش یافته است، شکاف بین فروش به افراد و فروش به شرکت ها به نفع کانال شرکت ها تغییر کرده است.

در کل، سهم بخش خصوصی بازار رو به کاهش است. در سال ۲۰۱۰، بخش های خصوصی با بخش سازمانی در اروپای غربی تقریباً برابر بود. (۷٫۳ میلیون خصوصی در مقابل ۷٫۲ میلیون ثبت نام اتومبیل های سازمانی). از آن زمان به بعد، روند رو به رشدی در بازار به سمت ثبت نام هرچه بیشتر خودروهای شرکتی مشاهده شد.

یکی از بخش های مهم در در سال ۲۰۱۶، نرخ رشد خودروهای خصوصی، ۶٫۳ میلیون حدود ۴۲٪ از کل ثبت نام در مقابل ۸٫۷ میلیون خودروی شرکتی (۵۸٪ از کل ثبت نام)  بود. این افزایش عمدتاً ناشی از بهبود اقتصادی و رشد اروپای غربی بود. علاوه بر این، نرخ های پایین بهره، مشوق های مالی جذاب (به عنوان مثال، لیزینگ) به شرکت ها کمک کرد تا ناوگان خود را گسترش دهند. تا سال ۲۰۲۱، سهم بازار از ثبت نام اتومبیل های جدید ۳۷٪ در بخش خصوصی و ۶۳٪ برای کانال های سازمانی پیش بینی می شود. انتظار می رود بیش از ۱۶ میلیون علامت ثبت شده، بیش از ۱۰ میلیون ثبت نام اتومبیل جدید در اروپای غربی را در مدت یک سال برای بار اول. این با نرخ رشد ترکیبی سالانه (CAGR) بین سال های ۲۰۱۶ و ۲۰۲۰، ۳٫۵٪ یا تقریبا دو برابر نرخ رشد کل بازار فروش اروپا اتومبیل مساوی است. این افزایش بیشتر در ثبت شرکتها حاکی از افزایش تعداد ناوگان های سازمانی و اتومبیل های شرکت است که باید مدیریت شوند و بنابراین یک فرصت بزرگ تجاری برای شرکت های مدیریت ناوگان فراهم می کنند.

اگرچه تغییر کلی بازار به سمت شرکت ها در سراسر اروپا واضح است، اما اختلافات منطقه ای شدیدی بین این کشورها که منجر به ایجاد نرخ مختلف نفوذ شرکت ها می شود.

وضعیت کلی مدیریت ناوگان در اروپا
0 0 vote
Article Rating
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments