آینده مدیریت ناوگان در اروپا (بخش اول) – چه کسانی صاحب آینده بازار خودروهای سازمانی خواهند بود؟

مدیریت ناوگان چیست

مدیریت ناوگان طی سالهای اخیر به یک صنعت چند میلیارد یورویی در اروپا تبدیل شده است

کسب و کار مدیریت ناوگان همچنان در حال رشد است و مدیریت حرکت خودروها اهمیت استراتژیک قابل توجه ای دارد. به ویژه هنگامی که ما در مورد دو روند اصلی فکر می کنیم که به احتمال زیاد تأثیر بسزایی در آینده صنعت اتومبیل می گذارد: اولاً گرایش به خودروهای اشتراکی (حالت Carpooling) به جای خرید و مالکیت خودرو و دوم گرایش به سمت وسایل نقلیه خودران. جای تعجب نیست که OEM های موجود در بازار مدیریت ناوگان، فعالانه فرصت ها را دنبال می کنند.

از نظر تاریخی، این مشاغل به طور عمده توسط شرکت های مدیریت ناوگان که صاحبان اصلی آن بانک های بزرگ بود، اداره می شد. و همچنان هم امروزه، تعدادی از بزرگترین بازیکنان این عرصه هستند. با این حال در سال های اخیر برخی از شرکت های بزرگ به چند برندی یا همان OEM رو آورده اند و در بازار مدیریت ناوگان فعالیت های خود را بطور قابل توجهی گسترش داده اند.

در این مقاله قصد داریم به طور کامل آینده مدیریت ناوگان در اروپا را و اینکه چگونه به رشد خود ادامه خواهد داد شرح دهیم.

ویژگی های کلیدی مدل تجاری

چه کسانی صاحب آینده بازار خودروهای سازمانی خواهند بود؟ این مطالعه به بررسی بازیگران اصلی این صنعت پرداخته است که فعالیتهای اصلی تحقیق و توسعه و پیامدهای اصلی در صنعت خودروسازی با توجه به آینده Mobility (تحرک خودرو) مشخص می شود. مطالعه ما از خلاصه ای از پیامدهای مهم و استراتژیک و زمینه های مربوط به اقدامات مربوطه مورد نیاز بازیکنان مختلف در کار مدیریت ناوگان نتیجه می گیرد.

مدیریت ناوگان به یک تجارت جهانی تبدیل شده و بسیاری از بزرگترین بازیکنان این بخش به ارائه خدمات مدیریت ناوگان در سطح جهان مشغول هستند. ما تصمیم گرفته ایم تا این مطالعه را منحصراً در بازار اروپا متمرکز کنیم. اروپا در حال حاضر بزرگترین بازار برای مدیریت ناوگان در سطح جهان و همچنین از سایر جهات است. هرچند که سایر بازارهای مدیریت ناوگان مانند آمریکای شمالی، در مقایسه با بازار اروپا با تفاوت های مشخصی روبرو هستند. در این مطالعه به شرح کلیه تفاوت ها خواهیم پرداخت. بازار خودرو در اروپا توسط دو بخش عمده مشتری مشخص می شود. تقریباً تمام فروش وسایل نقلیه جدید برای سفارشات شخصی یا خصوصی (تعداد کمی از ثبت نام ها برای دولت هاست) انجام می شود. هر دو بخش در سالهای اخیر تغییر مداوم را تجربه کرده اند.

امروزه تقریبا از هر سه خودرو، دو خودرو جدید به شرکت ها فروخته می شوند. اکثر این وسایل نقلیه به عنوان اتومبیل های سازمانی، یا همان خودروهای اشتراکی سازمانی (Carpool) یا ناوگانهای سازمانی ثبت شده اند که به این بخش “ناوگان واقعی (True fleet)” می گویند. شرکتها این وسایل نقلیه را به دلایل مختلفی خریداری می کنند که مهمترین آنها این است که برای اهداف تجاری (به عنوان مثال اتومبیل های خدماتی یا اتومبیل های فروش) مورد نیاز هستند. عامل مهم دیگر در اروپا، اهمیت بالای خودروهای کارمندی است که به عنوان نوعی جبران هزینه (benefit in kind) ارائه می شود. این مدل از منظر جهانی کاملاً بی نظیر است. انگیزه های اصلی در این روش ممکن است به عنوان یک روش جهت رفع اهداف مالیاتی و همچنین انگیزه های رفتاری یافت شود.

اصولا شرکتها دارای اتومبیل های سازمانی و مدیریت ناوگان شخصی بودند. در سالهای اخیر این امر به طرز چشمگیری تغییر کرده است، در حالی که شرکت های بیشتر و بیشتری برای کاهش دارایی های ثابت و بر این اساس کل دارایی های خود، قراردادهای لیزینگ تمام وقت را به جای وسایل نقلیه خریداری می کنند، ضمن اینکه ریسک ارزش باقی مانده وسایل نقلیه را به اشخاص خارجی منتقل می کنند. علاوه بر این، شرکت های بیشتر و بیشتری با هدف کاهش بیشتر هزینه ها، مدیریت ناوگان خود را به شرکتهای تخصصی واگذار می کنند.

یک شرکت مدیریت ناوگان (FMC) به طور معمول خدمات خود را در کل چرخه عمر یک وسیله نقلیه، از جمله خرید، تأمین اعتبار / لیزینگ، خدمات و همچنین فروش مجدد وسیله نقلیه در خاتمه قرارداد ارائه می دهد. در زیر می توانید مراحل عمر یک وسیله نقلیه را مشاهده نمایید. در قسمت دوم، متوسط هزینه کل مالکیت اتومبیل های سازمانی در اروپا را بررسی خواهیم کرد. با ما همراه باشید …

null
ارائه خدمات مدیریتی ناوگان معمولی

دیدگاه بگذارید

اولین دیدگاه را شما بگذارید

avatar
wpDiscuz